Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En Piet Van Deurs: Hvad er det ? (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 20/8 2016, 21:37 (2799 dage siden) @ T. Rithmester

Kære Thomas,

Det er nemlig standsningsmærker; en god kollega, der var i spidsen for GDS-HFHJ 1988-2002, har sendt mig denne forklaring:

Vi ser standsningsmærker ved perron, udført af gl. skinner og standardtal "model husnummer" fra isenkræmmeren; billigt og enkelt. Togarten var Y–tog, derfor 3- og 5-vognsmærker. Disse blev opstillet efter de mest økonomiske retningslinier, derfor var der vist ikke noget S-mærke ved perronafslutning, eller 2- endsige 6-vognsmærker (en togart, der var for øvrigt var helliget HFHJ og fællesstrækningen Hillerød-Kagerup), da perronerne på GDS, især på Gillelejestrækningen, ikke kunne håndtere lange tog.

På fællesstrækningen kørte man med op til 8 vogns Y–tog, og der var særlige standsningsmærker for disse lange tog. På Slotspavillonen gav 8-vognstog (et dagligt tog kl. ca. 8 om morgenen) dog det særlige problem, at toget holdt på begge sider af Gl. Holmegårdsvej, og det betød, at en af mellemvognene i den ene ende havde udstigning til perronen syd for Holmegårdsvej og i den anden ende til en kort perron nord for Gl. Holmegårdsvej, hvor nordligste motorvogn og nordligste mellemvogn holdt ved perron. Da Gl. Holmegårdsvej formentlig har en vejbredde på ca. 8 meter og med fortov i begge sider, krævede det stor præcision ved standsning af toget. Alle øvrige tog holdt ved perron syd for Gl. Holmegårdsvej i begge køreretninger.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak