Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

...imens i England (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 22/8 2016, 14:24 (2803 dage siden) @ LasseG

Det er klart at med den motorkraft som Siemens har valgt at smide i Desiro HC for RRX så fylder det også mere, hvilket giver en enkeltdækker en større fordel. Men det interessante synes jeg nu, at det meget godt viser hvor meget plads der skal bruges på trapper osv. i en dobbeltdækkervogn, når det så samtidigt er et togsæt man gerne vil have en ordentlig acceleration med (i modsætning til de Stadler KISS togsæt der kører i Berlin) så fylder det en del. Uden at jeg i øvrigt skal være særlig fortaler for Siemens ;)

Nu bød Bombardier slet ikke på RRX, så der er ikke et reelt sammenligningsgrundlag ift specifikationerne i udbbudet. Men accelerationen i en fire-vogns TWINDEXX Vario er 1,23 m/s2 mens den for en tre-vognsudgave er hele 1,6 m/s2 (skal nok elektronisk justeres ned til 1,4 eller derunder, for ikke at skade skinner eller passagerer). ODEGs togsæt i Berlin lever op til de udbudte krav - hvor cykelpladser talte mere end ekstra traktion, så man fik det, som man bestilte. Stadler kan sagtens levere med en markant voldsommere acceleration.

Både Siemens Railjet og Stadler Flirt (til PKP) er udstyret med en kørestolslift, går ud fra at denne så kan sidestilles med "ingen trin" eller ?

De "ingen trin" er bag ved indgangen - altså når man kommer ind i selve toget. Lift fra perron til tog er helt TSI godkendt, men tager så blot tid. Bombardiers tidligere Regina platform har indvendig lift, så kørestolsbrugeren selv kan køre ind i toget, og dér blive "hejst op", men det er en anden historie. TSI kravene er lempet, så manuelle ramper nu er kravet - vi testede ellers automatiske kørestolsramper på METRONOM i Hamburg området.


Det kommer vel meget an på hvordan vognen er indrette "bag" døren, DSB's dobbeltdækkervogne med lavgulv indstigning har ikke ligefrem en imponerende passagerudvekslingstid. Imens kan jeg sagtens se dem med "høj" indstigning kan booste passagerudvekslingstiden.

Indretningen bag døren i RRX kravene er designet efter Prof Weidmanns anbefalinger - samme krav som i Bombardiers TWINDEXX Express. Det er muligt at omdanne DSBs DD vogne efter disse principper ganske enkelt, og både dørbredde og gulvareal bag dørerne lever (næsten) op til det. Største forskel er de indvendige glasdøre, skraldespanden og placering af håndtag mm. Så RRX kravene er ikke så unikke igen. Det mest unikke i RRX udbuddet er perronhøjderne, som ikke er "standard", og som ikke passede ind i vores produktionsplan (vi leverer skam TWINDEXX Vario til samme udbudsmyndighed som RRX og med denne specielle indstigningshøjde, men RRX lå "forkert" i vores godkendelsesplaner, og så bød vi ikke...)

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MO1858

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak