Sammenkoblede IC4 (Generelt)
Det undrer mig at man er så insisterende på at køre sammenkoblet rundt omkring hvor der dybest set ikke er brug for det. De allerstørste morgen- og eftermiddagsafgange hvor man virkeligt kunne få to IC4-togsæt fyldt op, kræver højere regularitet end sammenkoblede IC4'ere kan levere.
Man kan ikke andet end føle sig snydt heroppe i Vendsyssel, hvor vi stadig må trækkes med to-tre daglige MR-løb. Ja, selv Aalborg Nærbane er gået ned fra primært at blive betjent af IC4 til at køre med MR på samtlige afgange.
Der er 204 siddepladser i en IC4 og mellem 369 og 589 siddepladser i de dobbeltdækkertog de erstatter. I myldretiden er der brug for alle pladser, men da man hverken kan driftskoble iC4 eller dobbeltdækkertogene så bliver man nød til at køre med myldretidskapacitet i hele driftsdøgnet.
Sådan vil det også være i fremtiden hvor der sandsynligvis anskaffes færre men længere tog da førerrum er meget dyre, og det gælder om at få udnyttet den ledige kapacitet der er og kommer udenfor myldretiderne.
--
Mvh Anders