Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køge nord st nu med skinner (Generelt)

af ulca, 23/8 2016, 06:20 (2802 dage siden) @ glade-koege

Sammenlignet billeder af projektet med planerne fra bane.dk (Banedanmarks hjemmeside) tyder det på at det går efter planen, hvor der for 2016 bl.a. nævnes etablering af Køge Nord St., etablering af underbygning for spor, samt lægning af de første spor.
2017 yderligere sporlægning, etablering af kørestrøm, sikringsanlæg, tilslutning til andre baner og de første indledende tests.
2018 yderligere tests, afsluttende arbejder med landskab og støjskærme, inden forventet indvielse i December 2018 til køreplanskift.

Alt tyder umiddelbart at man sagtens kan nå disse mål, sådan som det går og hidtil har gået. Men når så man når til sikringsanlæg, ETCS, kan det måske ændre sig, det skal blive spændende at se hvordan det kommer til at gå.

I øvrigt snakkede jeg for nylig med en gut som mente at en stor del af arbejdet med anlæg af jernbaner er de samme som ved anlæg af motorveje: Begge kræver et jævnt underlag, mindst mulige stigninger, størst mulige kurveradier og integration i landskabet. Og det er vel også rimeligt korrekt, omend at ved f.eks. over- og under-førsel ved veje og andre baner findes visse forhold som der skal tages hensyn til, navnlig hvis et tog på flere hundrede ton skal bremse hårdt udgør det en vis belastning. Men den slags ved ingeniørerne og sørger for at tage de nødvendige hensyn.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

DSB MT166

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak