Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hedeslag hos DSB (Generelt)

af ClausAmager, 28/8 2016, 10:23 (2792 dage siden) @ Nordexpress

Man kunne jo skrive en munter bemærkning, om ikke man kunne udruste lokoførere og togførere med mobiltelefoner, så at de ikke behøvede at afvendte transportministeren.

Men denne manglende evne til at handle, til at træffe beslutninger hos DSB, skylde det enten, at der ikke er mere trafikfaglig jernbanekompetence tilbage, eller skyldes det måske, at bemandingen i fjernstyringscentralerne, togovervågningen, er reduceret helt ind til benet - dvs. reduceret til et utilstrækkeligt antal ansatte på de poster?

Det nævnte personale er allerede udrustet med mobiltelefoner...

Derudover er der masser af jernbanekompetance tilbage, både blandt det kørende personale men bestemt også i fjernstyringscentralerne. Den er bare blevet parkeret til fordel for Driftscenter Danmark (DcDk), hvori alle beslutninger træffes.
Bevares, man kan naturligvis komme med gode ideer til DcDk, hvis man altså kan finde en ledig telefonlinje... Det sidste er ikke nemt, når først læsset er væltet og al personalet ringer ind...

Bortset fra ovenstående, så synes det generelle problem at være, at der fokuseres på alt andet end de strandede passagerer i en situation som den i fredags. Fokus er på: Hvordan får vi den øvrige trafik afviklet, hvordan får vi styr på personalet og hvordan får vi evt. rettet fejlen på det nedbrudte tog? Passagererne i det nedbrudte tog derimod... Ja hvad med dem?

Nu lever vi jo i 2016, hvor man i forvejen skal tænke sig godt om, specielt som personale på gulvet, inden man egenhændigt tager en "snedig" beslutning. Læg så til, at DSB registrerer enhver fejl begået af personalet, og da især hvis det ikke ender godt. Og hvis man så i forvejen har en gul eller rød risikomatrice (sikkerhedsmæssige hændelser såsom bl.a. signalforbikørsler gradueres i alvorlighed og opsættes i en matrice, således at den enkelte medarbejder kan få en fornemmelse af, hvornår man er på vej ud af butikken), ja så holder man nok lav profil. Derfor er en spontan evakuering et drømmescenarie, da det både redder passagererne og afholder togets personale for at tage sagen i egen hånd inden nyttige ordrer modtages fra DcDk. Man skal blot give meldingen om spontan evakuering til fjernstyringscentralen, "så kører toget".

Så jeg tror som der er masser af gode ideer derude ift. at hjælpe passagererne videre, det kan bare ikke anbefales den enkelte medarbejder at tænke selv...

Mvh.
Claus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak