Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt (Generelt)

af ulca, 10/9 2016, 07:54 (2785 dage siden) @ gaest

I stedet kunne man vælge kun at føre motorvejen over/under Fehmernbæltet. Det løser samtidigt tyskernes problemer/uvilje mod at opdatere jernbanen. Så kan de fortsætte med romantiske Stellwerke og manuelle bomme.
Skulle man alligevel vælge at føre banen med i projektet vil det uden tvivl komme som en stor overraskelse at der så ikke er nogen der har tog der kan køre på strækningen. Det skal naturligvis være de statslige operatører der kører på banen. DB's interesse i forbindelsen er minimal, DSB interesserer sig heller ikke nævneværdigt for international trafik, og hvad vil de så køre med? IC3? Fætter BR?

Der findes især en operatør som vil sætte stor pris, DB Schenker Rail (reelt set den tyske stat), på kunne spare 160 cm og ca 2 timers køretid fra Sverige til Maschen (Europas største rangerbanegård, næste største i verden, lidt syd for Hamburg). Denne operatør er trods den største operatør med jernbanegods her i DK.

Hvad angår person så har tyskerne togsæt som kører til Frankrig og en enkelt gang Lolland (begge anvender samme strøm os) og desuden skulle det kommende ICx (som har omtalt som en "tysk IC4" pga gentagne forsinkelser) være flerstrøms. Og mon dog ikke, at DSB vil sørge for at kunne købe til såvel Sverige som Tyskland.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak