Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt (Generelt)

af andersj, Aalborg, 10/9 2016, 10:20 (2784 dage siden) @ ulca

I stedet kunne man vælge kun at føre motorvejen over/under Fehmernbæltet. Det løser samtidigt tyskernes problemer/uvilje mod at opdatere jernbanen. Så kan de fortsætte med romantiske Stellwerke og manuelle bomme.
Skulle man alligevel vælge at føre banen med i projektet vil det uden tvivl komme som en stor overraskelse at der så ikke er nogen der har tog der kan køre på strækningen. Det skal naturligvis være de statslige operatører der kører på banen. DB's interesse i forbindelsen er minimal, DSB interesserer sig heller ikke nævneværdigt for international trafik, og hvad vil de så køre med? IC3? Fætter BR?

Hvad angår person så har tyskerne togsæt som kører til Frankrig og en enkelt gang Lolland (begge anvender samme strøm os) og desuden skulle det kommende ICx (som har omtalt som en "tysk IC4" pga gentagne forsinkelser) være flerstrøms. Og mon dog ikke, at DSB vil sørge for at kunne købe til såvel Sverige som Tyskland.


Der har mig bekendt aldrig været elektriske togsæt på Lolland.


Nej, af den simple grund af ingen af de lollandske strækninger, privat/lokal baner eller DSB/BaneDanmark, er elektrificeret. Men det skal de som bekendt i forbindelse med opgraderingen af strækningen Ringsted - Holeby, som skal elektrificeres og det skal være muligt at køre 200 km/t.
At så en direktør for Lollandsbanen mens man overvejede at man skulle anskaffe et antal akkumulatortogsæt (de tyske ETA 150), er så en anden historie idet man istedet anskaffede Y-togene.

Hvorfor skrev du så "Hvad angår person så har tyskerne togsæt som kører til Frankrig og en enkelt gang Lolland"?

Materielplanen er at indkøbe 12 to-strøms lokomotiver med en max. hastighed på 200 km/t samt nye personvogne. DB har officielt udmeldt at de ikke har eller kommer til at have materiel til at køre til Danmark og DSB har udmeldt at de ikke vil benytte togsæt til Tysklands trafikken i fremtiden.


Hvad angår DB, så gælder det vel at hvis de har en type togsæt som kan køre på "dansk" (25 kV 50 Hz) og "tysk" (15 kV 2/3 Hz) strøm og er udstyret med ETCS udstyr så kan det køre til Danmark.
Hvad angår DSB, så tyder det på at man kun vil køre en form grænseoverskridende regionaltog (EuroRegional som det kaldes andre steder.
Men uanset hvad, så er jeg sikker på at man vil have EC (EuroCity) til Hamburg og Berlin (via Büchen hvor den sydgående strækning fra Lübeck møder strækningen Hamburg - Berlin), og mon dog ikke at det bliver DB eller DSB som vil byde på denne kørsel.

Men DB har ikke og får ikke nogle togsæt der kan køre til Danmark. ICE4 er et et-system tog til brug i Tyskland, Østrig og Schweiz. DSB's plan er at indkøbe personvogne til EuroCity trafikken. At der skulle komme regionaltog over/under Fehmarn ser jeg som urealistisk da der ikke er et behov. (Hvem skulle have behov for at rejse uden skift mellem Glumsø og Grossenbrode? Nej vel?)

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak