Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk ATC og ETCS (Generelt)

af esni, Frederikssund, 19/9 2016, 19:09 (2747 dage siden) @ Fysikeren

Formentligt bliver intet genbrugt - ATC og ETCS er vidt forskellige.


Ja, men der må i sagens natur være dele af ATC udstyret, der i princippet kunne indgå i en DK-STM?
Og der er jo endelig også en eller anden form for interface til det køretøj, som er 'vært' for installationen


Jeg kan kun komme med gætterier, så er det sagt.

Såvidt jeg ved, så bliver DK-STM lavet som et modul, der kan aflæse de eksisterende ATC-baliser i sporet, og levere data til togets ETCS. DK-STM skal have en separat antenne forskellig fra ETCS (der er placeret midt i sporet). Ingen tog vil have både ATC og ETCS/DK-STM samtidigt. DK-STM udvikles også af de samme som det oprindelige ATC (Siemens). Dermed kunne det være en mulighed, at man genbruger antennen og forbindelserne op til det sted, hvor ETCS skal stå, hvis samme sted som nuværende ATC.

Når jeg fx på tysk wikipedia læser om Taurus at der er bestykket med 'PZB, LZB, ETCS, EVM, ZUB, Integra-Signum' så ved godt at ETCS ikke er det level og den baseline, som vi skal bruge, ligesom at ZUB er ikke er DK-ZUB men CH-ZUB. De nævnte systemer er sikkert heller ikke installeret allesammen i alle Taurus.

Men hvordan er det i praksis på en Taurus - separate betjeningspaneler til alle systemer, eller er de integreret via STM enheder i ETCS installationen?

Desuden antager jeg at Siemens i en periode både har leveret ETCS- og ZUB udrustniger til installation i eksisterende enheder - der kunne derfor godt være moduler der er fælles for de 2 typer systemer (DK-ATC og DK-STM)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak