Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afskaf bilerne! (Generelt)

af ThomasTT, 21/9 2016, 12:30 (2745 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Interesant indlæg. Jeg vil gætte på, at toget står endnu stærkere end som så bl.a pga faktorer som den omfattende stationsnære byfortætning, der foregår i alle både større og mindre byer. Når udlændingestyrelsen fx planlægger 400 arbejdspladser klods op ad Næstved station er det en gevinst for jernbanen, der på sigt bliver selvforstærkende, fordi det samme sker i alle andre byer og kan føre til bedre forbindelser, hyppigere afgange, hvilket gør toget yderligere interesant.

Jeg er skeptisk mht selvkørende biler mv. Man er meget fokuseret på det tekniske, men der er også sociale faktorer i spil. Hvordan undgår man hærværk, prostitution, svineri osv i de førerløse biler, der bruges som taxaer. Den almindelige sociale kontrol i et offentligt rum er væk. Og hvorfor skulle det blive billigere? Biludgifter er i vidt omfang beskatning. De penge skal kradses ind på anden måde. Det duer heller ikke med øget biltrafik ind til byerne, da selvkørende biler kun marginalt vil bruge kapaciteten bedre. Der vil givetvis også komme skrækhistorier relaterende til den moralske programmering af bilerne, altså hvordan den skal agere i kritiske situationer.

Apps der kan få samkørsel til at fungere er måske interesante, men også her er jeg skeptisk. En del vil ikke bryde sig om at køre med fremmede på den måde. Det er anderledes end tog og bus. Og uanset hvor effektive logaritmer, man forestiller sig, tror jeg det bliver svært at undgå betydeligt ekstra tidsforbrug, når selv enkelte passagerer skal sættes af. Hvis potentialet var så stort burde der allerede være mere organiseret samkørsel. Generelt vil det komme på tværs af den mentalitet, der er med til at gøre bilen populær, at den er en forlængelse af ens private hjem. Hvis det først lykkes at få mange ud af bilerne, tror jeg de fleste vælger toget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak