Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et spørgsmål om signaler (Generelt)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 23/9 2016, 16:19 (2765 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Har nogle gange nu observeret signalerne ved Hedehusene i retning mod øst, og har set, at de virker på en anden måde end jeg troede.

Jeg mener at have læst mindst et sted, at på strækninger med vekselblok vil AM-signalerne kun vise grønt, hvis der er et tog i blokken foran signalet. Skulle have at gøre med, at man vil undgå unødige opbremsninger hvis et signal i et nabospor går på stop. Men virkeligheden viser noget andet, de går på en hhv. to grønne så snart blok/blokkene efter dem er ledig, og ventetiden til næste tog indikerer kraftigt, at der intet tog er i blokken når det grønne lys tændes.

Har den førnævnte praksis været anvendt, og er man evt. gået bort fra den på et tidspunkt?

Hej

Ved almindelig automatisk linjeblok, viser signalet såkaldt "mørkegrøn" dvs ser ud som slukket når sporisolationen foran AM signalet er ubesat, og går på "fuldt blus" når den besættes.
Man kan formode at man har fuldt tændte signaler AM på strækninger med flere spor i samme retning for at undgå forveksling af signalerne til respektive spor. Jfr. det gamle begreb signalbillede.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB MT152

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak