Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et spørgsmål om signaler (Generelt)

af cslundsten, 23/9 2016, 22:34 (2764 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Har nogle gange nu observeret signalerne ved Hedehusene i retning mod øst, og har set, at de virker på en anden måde end jeg troede.

Jeg mener at have læst mindst et sted, at på strækninger med vekselblok vil AM-signalerne kun vise grønt, hvis der er et tog i blokken foran signalet. Skulle have at gøre med, at man vil undgå unødige opbremsninger hvis et signal i et nabospor går på stop. Men virkeligheden viser noget andet, de går på en hhv. to grønne så snart blok/blokkene efter dem er ledig, og ventetiden til næste tog indikerer kraftigt, at der intet tog er i blokken når det grønne lys tændes.

Har den førnævnte praksis været anvendt, og er man evt. gået bort fra den på et tidspunkt?

Erfaringerne fra Roskilde - Høje Tåstrup, som var den første strækning med vekselblok, var at stopfald i nabosporet af og til udløste fejlagtige farebremsninger. Det var som regel stopfald på grund af blokvending der var problemet.

I forbindelse med udviklingen af den elektroniske linieblok i Type 1990 sikringsanlæggene blev det derfor ønsket af AM-signalerne ikke gik på "kør" før der faktisk var tog på vej, for derved at reducere antallet af synlige "stopfald". Derfor skifter signalerne i denne anlægstype (dvs. Øresundsbanen) først til "kør" når der er et tog indenfor forsignaleringsafstand, dvs. typisk 3 blokafsnit før. Gennem stationer kan systemet ikke så let afgøre hvor et tog er, og derfor vil en fastlagt udkørselstogvej sætte flere AM-signaler på "kør" således at toget ikke får unødigt restriktivt signal.

Mvh
Carsten Lundsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak