Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk ATC og ETCS+STM-DK (og Vectron 193 970 i Sverige) (Generelt)

af esni, Frederikssund, 23/9 2016, 22:54 (2764 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Lad mig prøve at uddybe ETCS baseline problematikken, og hvorfor den er interessant.
Siden sommeren 2015 må tog ikke leveres med det nationale sikkerhedsudstyr, men skal istedet leveres med ETCS og en national STM (groft sagt, der er undtagelser)

Det koster kassen at udvikle ,designe og godkende ETCS versioner, så ikke alle versioner bliver lavet.

Der findes i øjeblikket kun Baseline 2.3.0.d som er godkendt i forskellige lande i Europa, herunder Sverige og Tyskland, idet den svenske udgave dog kræver en særlig feature, som ikke er i den tyske.

Tog til Sverige skal altså leveres med ETCS Baseline 2.3.0.d i en svensk variant og med en svensk STM boks, så toget kan køre på strækninger uden ETCS.

Det er uklart om ETCS Baseline 2.3.0.d vil kunne anvendes i Danmark, og projektet med godkendelse at den danske STM boks sammen med denne Baseline har været stille i flere år, og rygtes aldrig at blive gennemført.

I Danmark går man efter Baseline 3, der ikke er nærmere defineret.
I Tyskland ibrugtages i 2017 Baseline 3.4.0

Hvis man i Danmark kan anvende Baseline 3.4.0 med STM vælger man altså en ETCS Baseline, som tyskerne vil anvende.

Det er uklart hvornår Baseline 3.4.0 kan godkendes i Sverige, herunder med svensk
STM.

Desværre er prisen for Baseline 3.4.0 samt en dansk og svensk STM meget dyr, da det ikke er samme hardware som i 2.3.0.d.

Det interessante i forhold til Siemens Vectron er således, om det er
Baseline 2.3.0.d eller 3.4.0 der er bygget ind. Hvis førstnævnte kan maskinen anvendes i Sverige men ikke i Danmark (på trods af ATC balisen), hvis 3.4.0 skal der en større godkendelse i Sverige forinden drift, og det ville være ganske rart:-)

Dertil er det jo rasende spændende, hvilken strategi for baselines og STM som Banedanmark vil præsentere her "snart", og hvilke konsekvenser det vil få for jernbanetrafikken herhjemme.

Mit fag er Tele og i nogen grad også IT.
Så vidt jeg har forstået er den grundlæggende forskel imellem baseline 2.3.0.d og 3.4.0 at der anvendes forskellige radiomoduler, samt at der er tilføjet funktionalitet omkring overkørselsanlæg. Men det burde vel hverken ændre på fysisk interface, elektrisk interface eller protokol imellem STM og ETCS system?
Var det i øvrigt ikke et designkrav at understøttelse af baseline 3.x.x skulle betyde at baseline 2.x.x var understøttet?
Og var Sverige ikke også påvej mod baseline 3.4.0?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1444
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak