Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder af Vectron 193 970 (Var: Dansk ATC og ETCS) (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 24/9 2016, 10:12 (2761 dage siden) @ steenth


Hvor skal den trafik gå hen? Der er vel ikke nok kapacitet at sejle det fra Sverige.

Der står altid en lastbil parat.

Der vel også en risiko for den/de operatører, som siger nej til at bære omkostningen til STM, at de taber trafik til dem, som påtager den omkostning.

Jep - men der er lige nu en endnu større risiko for, at den der bærer omkostningen til STM taber trafik til en, der ikke har STM, når behovet for STM ikke er der længere.
Problemet er at omkostningerne til STM (inkl ETCS Baseline 3.4.0) er så store, at de ikke kan finansieres gennem fragtpriser, mens behovet er der. Når man ikke længere skal bruge STM vil disse anlæg stadig skulle afskrives, og så kan en "lurepassende" operatør overtage trafikken med lokomotiver uden STM. Med den nuværende plan for Signlaprogrammet og dermed perioden hvor STM skal anvendes, skal godsoperatørerne acceptere økonomiske tab, hvis de vil køre tog.

De umiddelbare løsninger er enten (meget groft sagt)

  • Transistionsperioden (med både ETCS og STM) forlænges så STM kan afskrives, mens den skal bruges
  • Transistionsperioden forkortes markant (til 4-8 uger på godskorridoren), så STM kan undværes på størstedelen af flåden
  • Omkostningerne til STM reduceres markant (enten ved noget større tilskud end pt forventet, eller ved den billigere ETCS baseline 2.3.0.d)

Men der er adskillige andre udfordringer og hensyn at tage i Signalprogrammet, så nogen nem løsning er der næppe.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
DSB MV1109Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak