Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder af Vectron 193 970 (Var: Dansk ATC og ETCS) (Generelt)

af esni, Frederikssund, 24/9 2016, 12:34 (2770 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Problemet er at omkostningerne til STM (inkl ETCS Baseline 3.4.0) er så store, at de ikke kan finansieres gennem fragtpriser, mens behovet er der. Når man ikke længere skal bruge STM vil disse anlæg stadig skulle afskrives, og så kan en "lurepassende" operatør overtage trafikken med lokomotiver uden STM. Med den nuværende plan for Signlaprogrammet og dermed perioden hvor STM skal anvendes, skal godsoperatørerne acceptere økonomiske tab, hvis de vil køre tog.

Det er vel sådan, at der er en udgift for udvikling og verifikation af STM, som sandsynligvis er ubehageligt høj, da det er udstyr der skal certificeres, og så er der en udgift pr installation, som ikke burde være afhængig af hvilken version der skal verificeres op imod.
Udviklingsomkostningen er uafhængig af antal installationer, og bør deles imellem de operatører, der er aktive når overgangen til ETCS er afsluttet (idet det offentlige betaler regningen for de operatører der leverer udbudt trafik)

Omkostningerne til STM reduceres markant (enten ved noget større tilskud end pt forventet, eller ved den billigere ETCS baseline 2.3.0.d)

Dvs ETCS onboard installationen så først er til version 2.3.0d (med certifikat) og derefter skal der ske en opgradering til 3.x.x med ny certificering)?

Men der er adskillige andre udfordringer og hensyn at tage i Signalprogrammet, så nogen nem løsning er der næppe.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak