Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ...... (Jernbanen i dag)

af Scharfenberg, 27/9 2016, 13:48 (2766 dage siden) @ Ole Juhl

Jeg kan stadigvæk ikke se det fede ved at tage bussen. Det er fint nok inde i byen fx med 10-20 minutters rejsetid, men flere timer i en bus er altså ikke attraktivt for mig. Så kan det godt være, de tilbyder kaffe, men det drikker jeg ikke :-P

DSB bør lige nu ikke frygte fjernbusserne. Deres markedsandel i øst/vesttrafikken er stadigvæk kun omkring 7-8 %. De øger antallet af rejser ifm. med store sporarbejder fx på Fyn, men folk siver hurtigt tilbage til toget igen, når sporarbejderne er overstået. DSB's største konkurrent er og vil fortsat være bilen. Groft sagt har bilen store markedsandele både mellem Kbh. og hhv. Odense, Esbjerg, Aarhus og Aalborg.

Dog er DSB forholdsvis stor på Kbh. - Odense (1:13 med lyntog), mellemstor på Kbh.-Aarhus men presset af bilerne og knap så stor på Kbh.-Aalborg (4:15 med lyntog), hvor mange vælger flyet.

På de lange skinner er toget generelt konkurrencedygtigt på tid. 2:48 Kbh-Aarhus kan busserne ikke hamle op med. Når Kbh.-Ringstedbanen åbner i dec. 2018(vi krydser fingre for signalsystemet), kan der skæres yderligere 15-20 minutter af rejsetiden med tog. Så det er primært de meget prisbevidste, der vælger fjernbussen.

Desuden har DSB skærpet konkurrencen på prisen ved at tilbyde Orange-billetter helt ned til 79 kr. mellem Kbh. og Odense og 99 fx mellem Kbh. og Esbjerg/Aarhus/Aalborg. Som noget nyt tilbydes også Orange til regionaltog, fx Næstved-Kbh. uden for myldretiden fra 39 kr.

Når man (DSB eller en anden togoperatør) inden for de næste 10 år kan skære rejsetiderne yderligere ned, bliver det endnu mindre attraktivt at tage bussen. I hvert fald på rejsetiden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak