Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ...... (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen, 27/9 2016, 18:58 (2760 dage siden) @ Scharfenberg

For det ganske almindelige folk, som bare skal fra A til B uden de store problemer, så er de bedøvende ligeglade med om det er DSB, BaneDanmark eller et godstog, som gør at de der er forsinkelser/aflysninger.
Efter for mange dårlige oplevelser, så sidder de trygt i bussen, bilen eller flyet. Ja, tidligere var der fyldt godt og grundigt i toget fredag og søndag, men jeg oplever altså at det er nemmere at finde en plads nu.
Forskellen kan kun være alle dem, som er smuttet (over i bussen).
Men kik rundt om i Europa - intercitytoget er under pres.
Højhastighedstogene vinder på komfort og tid (men sådan noget giver vi os kun i kast med langsomt her i landet).
Regionaltog vinder på trængsel rundt om de store byer.
Men hvad så med de halv-langsomme IC-tog? Tyskerne har "en bunke" buslinjer rundt i landet....og det er næppe det eneste land.

Skal de tidligere kunder lokkes tilbage, så skal "noget" forbedres MÆRKBART.
Man kunne begynde med sporarbejderne:
- at BDK lukker en strækning i nogle uger - det får være.
- men bliver BDK ikke færdig - uanset årsagen - så hænger BDK på regningen for busser og kompensation til passagerene. Hvordan godsoperatørerne skal kompenseres; det ved jeg ikke, men der bør kunne findes en model.
Dette burde give et incitament til at blive færdig til tiden.
Skulle BDK lave en "Østfyn" - altså ikke blive færdig pga. uduelig entreprenør/dårlig beskrivelse af arbejdet - så må BDK bare til lommerne hvis de vil lukke strækningen igen.....chancen til at lave arbejdet i en totalspærring var der, men den blev misbrugt.
Hvad der kan gøres ved DSBs planlægning eller mangel på samme - særligt "personalemangel" er jo lidt pinligt - ved jeg ikke. Men aflysninger burde tælle MEGET tungt i diverse statistikker - meget tungere end forsinkelser (for så kører der da noget).
Det var det kortsigtede.
Hvad der gøres langsigtet - vides ikke - men at give DSB en blanko-check af et monopol tvivler jeg på er løsningen.
Gør regeringen noget? Ikke den nuværende. Efter min bedste vurdering vil det blot blive nemmere at oprette busruter - så kan DSB stille og roligt miste passagerer. På et tidspunkt, så bliver der et misforhold mellem antal passagerer og prisen i trafikkontrakten, hvorefter DSB har leveret alle argumenter for at udlicitere eller beskære tilskuddet til DSB. Læg IC4 oveni for at gnide salt i såret.

Faktisk anser jeg signalprogrammet som det næste problem - BDKs voldsomme lukkethed gavner ikke og giver kun anledning til de værste konspirationsteorier om elendige kontrakter og voldsomme forsinkelser + manglende funktionalitet. Persontogsoperatørerne kan nok få bøvlet dækket via staten, men godsoperatørerne? Tja, her har signalprogrammet potentialet til at fjerne transittrafikken.....det bliver ikke kønt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak