Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tølløsebanen (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 29/9 2016, 20:42 (2759 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans

Tak for dine bemærkninger. Ja, det er ikke nogen helt lige til opgave at sammrnstille et "system" over jernbanehistorien. Der vil være en del undtagelser og tolkningsmuligheder, men det primære formål med "systemet" er som sagt fotoregistrering, og så må man af og til hugge en hæl og klippe en tå for at få det hele til st passe. Detaljerne må man så beskrive i "de lærde jernbanehistoriske værker".

Jeg tror egentlig altid, at man kan fastslå, hvem, der har ejet et givet stykke rullende materiel - medmindre kilderne er tørret ud. Lokomotiver og vogne vil være bestilt og betalt af en eller anden og indgå i den pågældendes regnskab som et aktiv. Selvfølgelig kan to eller flere eje noget i fællesskab, men så vil det fremgå, hvor mange procent, der tilhører hver især.

Givetvis, men det vil så kunne være i konflikt med de styrelsesforkortelser, der står på materiellet, vil jeg tro.

Jeg er med på, at begrebet ”operatør” er moderne, og jeg ved ikke engang, om der eksisterer en officiel definition? Jeg forstår selv udtrykket som: ”den, der er ansvarlig for planlægning og afvikling af trafikken”. En operatør kan eje, lease eller låne materiel for at løse sine opgaver, men er juridisk set ansvarlig for, at de bliver løst.

Det er vel så egentlig bare det, som i ældre tid internt ved banerne blev kaldt for en "styrelse".

Jeg studser over, at du angiver ”Mariager Kommune” som operatør på MFVJ i perioden fra 1966 og fremover. Kommunen købte en rangertraktor af privatbanens ”dødsbo”, og jeg kender ikke detaljerne omkring, hvem der stod for rangering i Mariager dengang? Men trafikken på strækningen Fårup-Mariager blev mig bekendt varetaget af DSB, som så må kaldes ”operatør”?

Det forstår jeg godt, at du gør, for DSB var ganske rigtigt operatør, så længe Mariager var godsekspeditionssted. Det vil naturligvis blive rettet, tak! :-D Men hvad var det nu med den kommunale traktor i Mariager? Man kan vel forestille sig, at den skulle bruges til rangering uden for "togtid, og at kommunen har haft en aftale herom med en tidligere MFVJ-lokofører. Mon nogen ved nærmere herom?

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak