Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg renoveres - men hvorfor? (Jernbanen i dag)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 30/9 2016, 11:09 (2762 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu er det meget snart tre år siden, jeg forlod BDK, så jeg er bestemt ikke opdateret, men tilbage i 2012/2013 blev spor 21-22 markeret i langtidsplanerne som spor, der skulle anvendes.
Blandt argumenterne dengang var både en forventet trafik til kombiterminalen i Hirtshals og havneudvidelsen i Frederikshavn - og så var der ideer om flere togvejsmuligheder (bl.a. fra Nord) ifm Signalprogrammet. Samtidig blev der snakket om "samtidigetog" i Aalborg - eks Tagpladetoget, som vi kender og et intermodaltog til Høje Taastrup - og dermed var der behov for "krydsningsmulighed" (lidt søgt, men samme tanke forsøgte vi med Esbjerg (uden held).

Derudover snakkedes der en del om nyt sporlayout, hvor spor 90(98?) blev pillet op og erstattet af noget så gammeldags som en asfalteret læssevej, således at der direkte i togvejsspor kunne læsses tømmer, losses tagplader eller containere (SafeGreen logistics), således at ikke alle tog skulle ud til Aalborg Øst, og man (principielt) kunne køre gods til Aalborg uden brug af rangist og "den ekstra lkf".

Det var nogle af bevæggrundene dengang :-)

Mvh

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak