Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB "skandaler" kendt af ikke-entusiaster (Generelt)

af Scharfenberg, 15/10 2016, 22:51 (2740 dage siden) @ Peter Christensen

Det er lidt svært at få oplysninger om hvor meget hver enkelt IC4 kører på årsbasis; DSB bevogter dette med næsten samme nidkærhed som mødommen på en arabisk prinsesse!

Informationerne om det enkelte MG-togsæts kilometerpræstation og MDBF helt ned til hver enkelt måned findes faktisk derude i form af et svar på et Trafikudvalgsspørgsmål tilbage i slutningen af 2015 eller starten af 2016. Det omfattede driftsdata fra 2013 til og med oktober 2015. Men det er rådata, så man skal selv sidde og fedte med lommeregneren og sit eget excelark.

Men heraf har jeg blandt andet udledt:

* Togsæt 66 præsterede 21.881 km i oktober 2014
* Togsæt 34 præsterede 22.940 km i december 2014
* Togsæt 11 20.045 km i maj 2015
* 55 togsæt var i drift i større eller mindre grad i perioden januar-oktober 2015. Dvs. 22 af de 77 kommercielt godkendte togsæt havde kørt 0 km i den periode.

Så ja. De bedste IC4 præsterer i perioder som et MY i sine velmagtsdage på de lange skinner. Til gengæld er der lang vej for de dårligst præsterende togsæt.

Og det grundlæggende problem er vist - som tidligere nævnt her i forummet - at stort set alle MG er ombygget ad flere omgange og derfor svære at sammenligne. Hvis et togsæt fx præsterer særligt godt, er det ikke lige til at pege på, hvad det mere præcist er for komponenter, som gør netop dette togsæt særligt godt kørende. Og derfor er det svært at overføre det til andre knap så gode togsæt. Suk...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak