Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Private ubevogtede overkørsler på dobbeltsporede strækninger (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/10 2016, 22:28 (2737 dage siden) @ Peter Sloots

Han beskriver anlæggelsen af banen i tre afsnit Næstved-Ringsted, Ringsted-Hvalsø og Hvalsø Frederikssund.

Om vejkrydsninger skriver han om Næstved-Ringsted på side 13-14:

"Af vejoverføringer anlagdes 11 og af -underføringer 9, og der var kun 3 offentlige neveauoverskæringer, der alle var forsynede med vindebomme: ved Rislev og Englerup samt mellem Glumsø og Herlufmagle."

Om Ringsted-Hvalsø skriver han på side 19:

"Af vejoverføringer anlagdes 7 og af -underføringer 10; hertil kom 3 bombetjente niveauoverkørsler samt 17 private ubevogtede overkørsler med led."

Om Hvalsø-Frederikssund skriver han på side 27:

"Af bevogtede offentlige niveauskæringer 5 og af ubevogtede private 21."

Om Frederikssund-Hillerød skriver han på side 35:

"Der opførtes 7 vejoverføringer og to underføringer. To steder skulle offentlige niveauskæringer bevogtes: hovedgaden i Slangerup og ved Uvelse station."


Det her er ret interessant. Hvis jeg husker rigtigt, blev delstrækningen Ringsted-Næstved anlagt med dobbeltspor og vi noterer os, at der (derfor) ingen private ubevogtede overkørsler var på den delstrækning (i modsætning til de andre delstrækninger).

Min hypotese er, at der ikke har fandtes dobbeltsporede strækninger med ubevogtede private overkørsler. Jeg har aldrig forsket yderligere i hypotesen. Den eneste af "mine" strækninger, der har dobbeltspor, er Randers-Aalborg og jeg har endnu ikke haft tid til at undersøge, om der her har fandtes ubevogtede private overkørsler med dobbeltspor. Men jeg tvivler, for på netop den strækning har der siden midten af 1930'erne kørt lyntog med 120 km/t.

Der skal da heller ikke megen fantasi til at forestille sig, hvor galt det kan gå, hvis en landmand skal passere en ubevogtet privat overkørsel på en dobbeltsporet jernbanestrækning med en større flok kreaturer(!)

Men alligevel: En hypotese står og falder jo med, om den kan falsificeres eller ej: Kendes der dokumenterbare eksempler på private ubevogtede overkørsler på dobbeltsporede strækninger?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak