Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

diverse inspireret af den fine ny IC-3-bog (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 20/10 2016, 20:13 (2735 dage siden) @ gamle ole2

Var det mon politiske eller tekniske grunde til at Privatbane-IC-2 kun holdt ca 4 år på GDS og HFHJ?
Eneste tekniske argument jeg har hørt var at GDS var for korte strækninger med for mange stop, hvilket lyder lidt søgt?, hvorfor de blev forflyttet fra GDS til HFHJ og endelig sokgt til LJ. De kører jo stadig der og på alle ex-regionsbaner minus ØSJS(?).


Se nu på, hvornår IC2 blev leveret (1997), og hvornår de nordsjællandske efter gensidig forståelse mellem HUR/Movia, Hovedstadens Lokalbaner A/S og Regionstog A/S blev solgt til Regionstog (2007). Altså efter 10 år! Begrundelsen var, at man ved Lokalbanen ønskede at standardisere på LINT-41 (Desiro'en fra Hornbækbanen solgtes jo til NJ), samt at samle IC2 know-how'et hos Regionstog.

Og er det rigtigt forstået at kombi af IC-3 og IR-4 er den eneste der er integreret både ekanisk og elektronisk, og Privatbane IC-2 og de nævnte kun kunne kobles mekanisk (og vel iøvrigt irrelevant), mens Øresundstogene ikke kunne kobles hverken mekanisk eller elektronisk, således at det kin var IC-3 og IR-4 blandt de 4 "gummifront-tog" der kunne fuldt integreres.


Det spørgsmål har du rejst i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=40644 -
ligesom det er berørt her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=53861 .


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak