Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ild i IC3 (Generelt)

af Peter Christensen, 21/10 2016, 10:39 (2737 dage siden) @ Gæst1

Slæbende bremser giver vist normalt ikke meterhøje flammer (som bl.a Ekstra Bladet har billeder af)....

Ligner absolut en motorbrand/brændende diesel

Er meget enig.
IC3 har skivebremse, så bliver klodserne på skiven, så vil det blive de varme stumper. Der vil ikke være meget der kan brænde (jo en sjat maling og måske en klat fedt til at smøre de bevægelige dele). Det burde ikke give voldsomme flammer og røg - men reduceret bremseevne.

Om det er diesel eller smøreolie, som futter af - det er der næppe nogen herinde, som kan vide med sikkerhed.
Mit bedste bud vil være enten en fejlbehæftet turbolader, hvor smøreolien er kommet ud i udstødskanalen og antændt.
Eller også er der gået en olieslange/rør og det olie er - på enelleranden måde - endt på udstødsrøret og dermed antændt.

Baseret på de fotos jeg så i TV, så det lidt voldsomt ud. Bedst af alt: aluminium bliver hurtig blød når det bliver varmt, så forvent "noget deformt" i området. Hvor lang tid det vil tage at udbredre den smutter tøt jeg ikke spå om, men det sæt er nok ude en rum tid....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak