Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Anderledes tænkning af offentlig transport (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/10 2016, 17:24 (2740 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har fået en tanke. Men det er nok ikke noget man må, grundet registerloven eller hvad det hedder.

Men SKAT har jo oplysninger om folks bopæl, og arbejdsplads (i forbindelse med befordringsfradrag). Har man forsøgt at lave en samkøring af de register for at registrere hvor mange der flytter sig fra postnr. x til postnr. y... For at se hvor man kan optimere den offentlige transport? Synes bare det var en sjov tilgang til tingene.

Jeg har fået en tanke. Men det er nok ikke noget man må, grundet registerloven eller hvad det hedder.

Men SKAT har jo oplysninger om folks bopæl, og arbejdsplads (i forbindelse med befordringsfradrag). Har man forsøgt at lave en samkøring af de register for at registrere hvor mange der flytter sig fra postnr. x til postnr. y... For at se hvor man kan optimere den offentlige transport? Synes bare det var en sjov tilgang til tingene.


Den decentrale organisation, som daværende DSB regionaltog søsatte pr. 1. januar 1994, baserede sig på såkaldte "strategiske enheder". Man lod de enkelte enheders grænser følge de naturlige pendlerstrømme. I den projektorganisation, der havde i opdrag at tegne de nye enheders grænser, havde jeg selv fornøjelsen af være med til at analysere "Strategisk enhed Herning" ("SE Herning"). Da den nye organisation trådte i kraft, blev jeg bedt om at være chef for "SE Nordjylland", der kom til at dække strækningen Hobro-Frederikshavn, hvor den største pendlerrelation var relationen Hjørring-Aalborg.

Analysearbejdet forud for de strategiske enheder tog udgangspunkt i data leveret fra Danmarks Statistik. De enkelte pendlerrelationer blev opgjort på sogneniveau, der jo i modsætning til f. eks. kommuneniveau eller postnummerniveau er meget mere detaljerede.

I forbindelse med den nye organisation i DSB regionaltog blev der oprettet en Salgsregion Øst og en Salgsregion Vest, som de respektive strategiske enheder refererede til. Et par af de involverede i den nedenfor viste struktur er aktive skribenter i begge fora her på jernbanen.dk.

Brochuren blev af sin samtid benævnt Glatnakkebrochuren.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]DSB regionaltogs decentrale organisation pr. 1. januar 1994. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak