Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland (Generelt)

af gaest, 23/10 2016, 21:39 (2741 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godaften

Jeg ville høre, om der er nogen i dette forum, der kender til planer for de tre strækninger Vojens-Haderslev, Rødekro-Aabenraa og Tønder-Tinglev.
Jeg ved, at man kører veterantog mellem Vojens og Haderslev, men findes der konkrete planer for de to øvrige strækninger? Altså om man ønsker dem reaktiveret og hvad status er i planlægningsfasen?

Ifølge Banedanmarks Netredegørelser fra og med 2012 og til og med 2018 (høringsversion) er Tinglev-Tønder "Godsbane, p. t. spærret". De to øvrige strækninger er ikke eksisterende.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Haderslevbanen kan der køres på, og der bliver kørt. Sporet er i rimelig stand, og det vedligeholdes.

Åbenråbanen bruges til skinnecykling, bortset fra det sidste stykke før Rødekro station. Klubben der står bag skinnecyklingen har erhvervet to daddelæsker som det vel må være meningen skal bruges på banen med tiden. Skinnerne på banen er for så vidt i orden, og vil mestendels nok kunne klare godkendelse til veterantogskørsel, men der er ganske mange sveller der skal skiftes.

Banen mellem Tinglev og Tønder er i høj grad spærret. Sporskifterne til resten af jernbanenettet er fjernet i begge ender, og sporet er dårligt. Skinnerne er slidte til minimumsmål, visse steder er der blød bund, og der er mange dårlige sveller. Overkørselsanlæggene er mange steder fjernet, nogen steder er sporet også fjernet i overkørslen. Jeg gik banen igennem i 2004 eller 2005 og fotograferede ned langs sporet med jævne mellemrum, banen er jo stort set lige hele vejen, men jeg orker ikke at scanne de ca 120 billeder. Ved den lejlighed så jeg to skinnebrud, så skinnerne er "trætte".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak