Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland (Generelt)

af ThomasTT, 25/10 2016, 00:29 (2740 dage siden) @ Frank Poulsen


Man kan næppe forestille sig direkte tog f. eks. Haderslev-København; der vil altid skulle være et skift i Vojens. Og besværet mellem at skifte mellem bus og tog er næsten lige så besværligt som at skifte mellem letbane og tog eller mellem tog og tog.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Jeg giver ret i at man ikke kan forestille sig direkte tog Haderslev - København. Men en kombination af de 2 strækninger med et let tog (ikke decideret letbane) kan jeg godt se for mig. I dag tager bussen fra busstation til busstation 42 min jvnf. rejseplan (afhængig af hvilken rute man tager men ca. deromkring). Har man 2-3 stop i Åbenrå, og så Rødekro, Vojens og så 2 stop i Haderslev. Så fanger man også meget af den interne pendling. Det er ikke alt tog der skal dreje sig om tog til eller fra København! Men lige så meget drejer sig om lokal pendling! Tidsmæssigt tager det i dag 10 min Rødekro - Vojens. Og så måske 8 min ind til hver by med stop. Så er vi nede på ca. et kvarter hurtigere end bussen og mere komfortabelt! Jeg ser muligheder i det. Men er sikker på ingen poltikere gør eller vil investere i det. Desværre.

Jeg personligt kunne aldrig drømme om at tage en bus Haslev - Køge eksempelvis, men toget vil være en overvejelse, grundet den simple årsag af at det er langt mere komfortabelt!

Jeg tror det vil blive alt for dyrt ift effekten i et snævert isoleret lokalt system i et trods alt ikke vildsomt befolket område. Der skal trods alt genaktiveres en del bane og strækningen bliver næsten dobbelt så lang som vejforbindelsen, hvad der bliver dyrt i drift og samtidig mindre attraktivt.

Så vil det være billigere i længden at være meget mere ambitiøs anlægsmæssigt men til gengæld få langt bedre drift ved fx at forbinde banen til Kolding, hvorved Haderslev kommer rigtigt på jernbanen og kun måske 10-15 minutter fra kolding. Fra Haderslev kunne man fortsætte til Aabenrå via Vojens men formentlig bedre via en direkte bane, der yderligere kan forlænges til Sønderborg. Det ville nok koste 5-6 milliarder, hvilket utvivlsomt er for meget på kort sigt, især fordi der - endnu - ikke er bevidsthed om potentialet i banen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak