Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Endelig: Samlingslisten fra Danmarks Jernbanemuse (Generelt)

af UTJ, 15/11 2016, 04:14 (2691 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum
redigeret af UTJ, 15/11 2016, 05:12

Lidt supplerende. Det er interessant at nogle mener at kassationslisten ikke vedkommer offentligheden (læs:LHJ - ikke et angreb, men dog her en anden holdning) når det drejer sig om et offentlig drevet og støttet museum.

Hvad man kan læse ud af listen er af bogiekupévognen BN 884 forsvinder, trods det faktum at museets venneforening i sin tid har lagt en hel den midler i renovering af undervognen, men også at et eventuelt projekt er urimeligt omfattende (men et ernoveringsprojekt, jeg taler at erfaring, kunne udfordre museet over mange år i at forske i de materialer og håndværk som man brugte for 120+ år siden i karetmagerarbejde ol.).

Anden detalje (jeg er biased) er at museet ikke er interesseret i EH 1745 som er den typiske rejsegodsvogn fra kupévognstiden. Også et overordentlig stort projekt med genopbygning osv.

I disse tilfælde taler man selvfølgelig ikke om konservering osv, men mere om genopbygning, ganske som i øvrigt museumsfagligt forsvares på mange andre museer, fx Frilandsmuseet, og her er det formidling af jernbanen som det store infrastruktursystem jeg taler om.

Og nogle genstande kan man nemlig også godt have i studieøjemed og de ovenstående hører mest til disse.

I det hele taget virker listen meget som et øjebliksbillede af, hvad museets formår og hvilken retning man lige netop nu (nu!) gerne vil forfølge - ikke meget rum for fremtidige ændringer og nyheder i det formidlende, udover at forlænge tidsaksen op mod det nutidige og fremtidige.

Ellers Q-vognen med bremsehus QGR 35605 kan jeg se ikke er med - lidt kedeligt, da museet altid har været Q-vognsfjendsk mod den centrale vogntype i transporten af levende dyr mm (har i øvrigt uekvilibreret bremsetøj, hvilket IV-vognen ikke har. Ved godt at den anden, QG-vognen er med.

Hvad ellers, udover at der ikke i fremtiden vil være store damplokomotiver i reserve, når man konstaterer at netop dem man valgte har materialebrister som gør dem umulige at fremvise under damp. Og så selvfølgelig den nye trend med at gemme halve togsæt, herunder fjerne en mellemvogn fra et S-tog som mange har bemærket. Men der er rigtig mange stålpersonvogne med på listen.

Hvad vil jeg med dette? Jo jeg synes i den grad det er relevant at se på hvad museets nuværende leder ikke ønsker at have på lager og det ville også være godt at se begrundelser for både kassation og bevarelse. Herunder kriterier, da de er mindst ligeså relevante som blot en genstandsliste som jo ikke siger meget og den underliggende vision, mission og strategi som museet selvfølgelig som enhver anden visksomhed har udarbejdet, inden man går i detaljen med at kigge på lageret (som man gerne vil nedbringe) - det er lageret for et museum i den grad bærer fremtidsmulighederne, ellers ender det som et rum med fotostater af arkivalier.

:-)

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak