Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kunst i IC3 togene - billedbog efterlyses (Jernbanen i dag)

af Ove Nygaard, 4/1 2017, 13:15 (2662 dage siden) @ Steff

Kære Henrik

Jeg fandt lidt i egne gemmer, bl.a. vedr. "Dronning Dagmar" (Ringsted) og "Hans Abel" (Næstved). Men det var kun invitationer og programmer.
Yderligere en A5 med begrundelsen for hvorfor netop dette navn var valgt og deraf udsmykningen i toget.

De dengang ansvarlige for gennemførelsen af "dåben" var DSB regioner (i samarbejde med den valgte bys Borgmesterkontor), Sjælland, Fyn og Jylland med deres respektive Passagerregionschefer som gennemførende. Togene var derimod "hjemmehørende" under DSB Intercity.

Udsmykningen var koordineret med og af DSB designcenter og den valgte kunstner. Og det var DSB design, der stod for udgivelserne af de omtalte små pamflets med udsmykninger i togene. Og så var udformningen en del af DSB design manuals bestemmelser.

Jeg MENER (og derfor ikke sikker), at jeg har set "noget" i butikken i Odense, så det kunne da være, at den butiksansvarlige kunne være behjælpelig og kan huske om der stadig er noget eller i det hele taget, om der har været noget.

> Muligvis kan en af læserne her på siden også hjælpe, nemlig “The Right Honourable Sir Ove of Erritsoe”?


Det er desværre hvad jeg lige kan komme med.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Kære Steff, The Right Honourable Sir Steff of Passagerregion Sydsjælland (den gang tilforordnet rådgiver for the Right Honourable Sir Joergen of Roeskilde Commercial University).

Ja, det er korrekt, at jeg personligt deltog i "utallige" IC3-navngivninger i den hedengangne Region Sydjylland/Fyn, og jeg glæder mig, hver gang jeg rejser i et af "mine" IC3-tog". Men bortset fra, at jeg (måske) kan diske op med et par anekdoter fra nogle af disse navngivninger, så er jeg ikke i besiddelse af noget skriftligt materiale fra den tid. Ideen til IC3-navngivningerne mener jeg skyldes daværende IC-chef, Lars Ive, som senere blev direktør for MATAS-kæden, og som var et kreativt og udadvendt menneske, som jeg satte stor pris på. Ideen med at kontakte den butiksansvarlige i Jernbanemuseet i Odense er måske den bedste. Det var i øvrigt Odense, der var fadder for det første IC3-tog.

Så, beklager, kun et beskedent svar!:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
som ikke kan tilføje "R" til navnet, udover tidligere løjtnant (R), og derfor ikke Sir Honourable!;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB MY1125
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak