Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kunst i IC3 togene - billedbog efterlyses (Jernbanen i dag)

af Ove Nygaard, 6/1 2017, 10:46 (2660 dage siden) @ Niels Munch

Hehe, snakken her bringer minder frem. Jeg deltog som gæst i dåben af Roskildes IC3-tog sæt 10, der blev navngivet "Roar" i Roskilde 31.03.1990. Denne dåb blev forestået bl.a. af DSBs Jørgen Sloth, og "jomfrurejsen" gik til Slagelse med lidt forplejning undervejs.

IC3 sæt nr. 59 blev døbt "Ivar Huitfeldt" i Køge, hvor jeg var lidt mere involveret.

"Jomfrurejsen" samt de efterfølgende gratisture for publikum skete nemlig ad Østbanens Rødvig-strækning. DSB ville ikke skabe falske forventninger hos publikum om, at der evt. kom IC3 i daglig drift på "Lille Syd".

[image]IC3 togsæt nr. 59 "Ivar Huitfeldt" i Hårlev, 08.08.1992 (nm).

På Hårlev Station er flaget hejst. Da det var absolut vindstille, kan det ikke erkendes, at Østbanen var berettiget til at flage med splitflag, idet banen i 1879 jo var kongeligt indviet!


M.v.h.
Niels

Kære Niels.
Ja, tilbageblik i jernbanehistorien, her en beretning fra IC3-navngivninger, sætter gang i mange "minder" hos en "gammel jernbanemand". Som jeg har antydet i denne tråd, har jeg ikke notater fra de ret så mange IC3-navngivninger, som jeg deltog i, men en og anden "anekdote" har jeg dog nok i hukommelsen. Jeg deltog dog ikke i de to navngivninger, som du har beskrevet, men jeg kan godt huske, at der var en Jørgen Sloth, der på det tidspunkt var passagerregionschef på Sjælland. Men det var først som "Privatbanemænd", vi to løb på hinanden i 1997, og det var til gengæld en positiv oplevelse. ;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak