Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ny krydsningsstation anlægges mellem Hjørring og Hirtshals (Generelt)

af gaest, 9/1 2017, 08:56 (2636 dage siden) @ Morten

I Banedanmarks 10 års plan, står der vist bare at ETCS implementeres i 2018. Ibrugtagningen er nok først ultimo 2018/primo 2019. Men 2 år er heller ikke meget til at få udrustet et lokomotiv med ETCS og STM. Jeg tror ikke der er nogen godsoperatører der kan nå det, så du har helt ret i at det bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå.

Mvh
M

Hvad har godsoperatørerne der kan udstyres med ETCS? Se på fiskemelstoget, og den brogede skare af trækkraftenheder der har været brugt på det sidste. De diesellokomotiver der findes blandt godsoperatørerne er reelt tæt på at være udtjente, hvis ikke de allerede er udtjente. Det giver ikke meget mening at investere i et dyrt anlæg til en aldrende maskne der tilbringer ganake meget tid på værkstedet.
Jeg tror at det signalsystem bliver et farvel til den sidste indenlandske gosdtrafik på bane.
Hvad økonomi er der i at udstyre et lokomotiv med et dyrt signalsysem blot for en ugentlig kørsel med fiskemel? Selv i transittrafikken kan det blive et problem, fordi konkurencen er hård, men de el lokomotiver der kører transit har en meget længere restlevetid end MZ, og kan udnyttes meget bedre, derfor bliver det dem der får installeredet det signalsystem - hvor det er rentabelt.
Alt andet skal lastbilerne nok tage sig af.

Så det der indlæg i en anden tråd med at jernbanen hører fortiden til bliver nærmest en selvopfyldende profeti. Jernbanen er ved at blive kvalt i sine egne, meget dyre og ufleksible systemer. Jeg tvivler meget på at den krydsningsstation der nu bygges vil kunne kalde godstogene til Hirtshals. Det bliver endnu en spøgelsesstation som de der aflåste krydsningsstatiner på Lolland.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak