Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny krydsningsstation anlægges mellem Hjørring og Hirtshals (Generelt)

af andersj, Aalborg, 9/1 2017, 11:19 (2657 dage siden) @ gaest

I Banedanmarks 10 års plan, står der vist bare at ETCS implementeres i 2018. Ibrugtagningen er nok først ultimo 2018/primo 2019. Men 2 år er heller ikke meget til at få udrustet et lokomotiv med ETCS og STM. Jeg tror ikke der er nogen godsoperatører der kan nå det, så du har helt ret i at det bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå.

Mvh
M


Hvad har godsoperatørerne der kan udstyres med ETCS? Se på fiskemelstoget, og den brogede skare af trækkraftenheder der har været brugt på det sidste. De diesellokomotiver der findes blandt godsoperatørerne er reelt tæt på at være udtjente, hvis ikke de allerede er udtjente. Det giver ikke meget mening at investere i et dyrt anlæg til en aldrende maskne der tilbringer ganake meget tid på værkstedet.
Jeg tror at det signalsystem bliver et farvel til den sidste indenlandske gosdtrafik på bane.
Hvad økonomi er der i at udstyre et lokomotiv med et dyrt signalsysem blot for en ugentlig kørsel med fiskemel? Selv i transittrafikken kan det blive et problem, fordi konkurencen er hård, men de el lokomotiver der kører transit har en meget længere restlevetid end MZ, og kan udnyttes meget bedre, derfor bliver det dem der får installeredet det signalsystem - hvor det er rentabelt.
Alt andet skal lastbilerne nok tage sig af.

Men hvis samme MZ kan køre to ture til Hirtshals om ugen samt de to ture der er planlagt til at starte op fra Aalborg Østhavn i februar om ugen + levering af eternit til Cembrit 1-2 gange om måneden så er der vel lidt bedre økonomi i det. Det kunne jo også være at DB Cargo ejer nogle nyere lokomotiver et sted i Europa som har en længere restlevetid der kunne flyttes til Danmark.


Så det der indlæg i en anden tråd med at jernbanen hører fortiden til bliver nærmest en selvopfyldende profeti. Jernbanen er ved at blive kvalt i sine egne, meget dyre og ufleksible systemer. Jeg tvivler meget på at den krydsningsstation der nu bygges vil kunne kalde godstogene til Hirtshals. Det bliver endnu en spøgelsesstation som de der aflåste krydsningsstatiner på Lolland.

Krydsningsstationerne på Lolland har jo ikke været brugt regelmæssigt siden Storebæltsforbindelsen åbnede fordi der jo kun er et tog tilbage hver anden time i hver retning. Den nye krydsningsstation på Hirtshalsbanen kan også vise sig at være praktisk hvis der opstår forsinkelser, hvilket bliver mere sandsynligt i fremtiden når strækningen skal samkøres med Skørping-Aalborg-Frederikshavn-Skagen.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billederDSB MO1848

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak