Ny krydsningsstation anlægges mellem Hjørring og Hirtshals (Generelt)
Her i linket ses det på billede 5, at der i den sydlige ende ikke er sporskifte, men blot en sporstopper.
...og netop billedet afslører også hvorfor, der ikke foreløbigt kommer et sporskifte i sydenden: Der ligger en overkørsel. Et sporskifte i sydenden vil så betyde også kombiterminalens spor skal krydse den pågældende vej. Løsningen i Hirtshals har fra dag 1 været kendetegnet ved at det hele ikke måtte koste noget - før det kom trafik. Trafikken kommer så formentlig ikke før forholdene er i orden...
Men det underlige er at man har haft råd til fornye det lange udtræksspor op til Jyllandsgadebroen istedet for et sporskifte. Det ville så også kræve en ændring i sikringsanlægget hvis man ilagde et nyt sporskifte og jeg tror at det var det der satte en økonomisk stopper for det. Det er ligesom i Frederikshavn hvor man har lavet mulighed for at DSB og Nordjyske Jernbaner kan køre samtidig ind, men der var alligevel ikke penge til at opdatere sikringsanlægget så nu står det nye spor på 3. år ubrugt hen og afventer Signalprogrammet.
Man kan dog godt løbe om i Hirtshals, men det er en proces der kræver en del rangering fordi man kun kan gøre det med et halvt tog ad gangen.
--
Mvh Anders