Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud (Generelt)

af Niels Bak, 10/1 2017, 22:51 (2662 dage siden) @ BoergeOf61

Ja de ca 2 timer er for lyntoget. Altså et der standser meget sjældnere end de nuværende, som nærmest standser som regionaltog, så en pæn del af deres gevinst stammer herfra.

Så et eller andet sted mellem 2½ og 3 timer til Lübeck for regionaltog er nok realistisk (bl.a. an på om de kører via Roskilde eller Køge).

Men pointen er egentlig, at de er et supplerende system til lyntog hver time, så der vil stort set ikke være nogen passagerer, der rejser hele strækningen fra Kbh til Lübeck med regionaltoget. Nogle vil komme fra tæt på København og skulle hele resten af vejen, men de fleste vil rejse kortere. Og dermed er et regionaltog i rimelig kvalitet ok (og her er dobbeltdækkerne væsentligt bedre komfortmæssigt end Lint).

Det er dog lidt det samme forhold, som får mig til at tvivle på om regionaltog gennem tunnellen bliver til noget. Jeg er ikke sikker på, at der er lokaltrafik nok i regionen til at lade dem fortsætte syd for Nykøbing. Et mere realistisk gæt bliver nok noget med at hver andet lyntog får et stop på Fehmarn og i Holeby.

Ang. EU og den grænseoverskridende trafik, så mener jeg at der er en undtagelse for regionaltog, så de gerne må støttes for at fremme integrationen i grænseområderne. Det er blandt andet derfor Øresundstogene må køre som støttet trafik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak