Sidste dag (Generelt)
Men mon ikke de nye standere til Rejsekortet også bliver dyre at vedligeholde og der er jo mange flere.
Og pudsigt nok var der kun 3 "koder" i de gamle klippeautomater "A", "B" og "AB"(ved takstændringer, når begge kort kunne bruges), så der kunne bruges gamle klippekort fra tidligere perioder, når der atter var takstændring. Men det vidste kunderne ikke.
Der er ingen mekaniske dele i rejsekortstanderne, der på samme måde som stempleautomater (herunder også DSB's gamle røde do.) er sårbare for både utilsigtet og tilsigtet beskadigelse. Med rejsekortstanderne skal der ikke løbende udsendes medarbejdere til at rette fejl i datoer og klokkeslæt, omstille dem ved takstændringer og tømme dem for papirafklip, ispinde osv. Det er lønudgifterne, der gjorde driften af stempleautomaterne uforholdsmæssig dyr sammenlignet med rejsekortstanderne. Sidstnævnte er i øvrigt gennemtestet af "hærværkseksperter", som har tævet løs på dem med alskens ting og sager. Alt kan selvfølgelig ødelægges, men moderne billetautomater herunder rejsekortstandere er - ligesom f.eks. bankernes hæveautomater - ret modstandsdygtige.
Med venlig vanlig hilsen
M rten