Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signalprogrammet - ulven kommer - eller hvad? (Jernbanen i dag)

af Gæst1, 15/1 2017, 20:16 (2656 dage siden) @ UTJ

Meget groft sagt består "signalfejl" af fejl på følgende:
Togdetektering (sporisolationer)
Sikringsanlæg
Transmission
Fjernstyring.(Eksisterende der udskiftes med ERTMS)

I dag er hyppigste fejl på togdetektering og på transmission.
Med Signalprogrammet udskifter man alle fire elementer. Udsagnet om forbedret rettidighed baserer sig primært på, at togdetektering overgår til akseltællere, og at transmissionen ændres.
Derudover har Banedanmark en (måske lidt vel optimistisk) forhåbning om, at man gennem kontrakter med leverandørerne, der har ansvar for alle elementer, kan få en billigere og bedre performance.

Det er sagt fra ERA, at det væsentligste argument for ERTMS har udviklet sig til at blive infrastrukturforvalternes ønske om at "ensarte" sikringsanlæggene for at spare på vedligeholdelse, mens fokus på øget kapacitet, flere tog og forbedrede vilkår for operatørerne, er gledet i baggrunden.

I andre lande udskifter man togdetektering og sikringsanlæg løbende, idet nye sikringsanlæg er forberedt for ERTMS fjernstyring. Det samme skulle være tilfældet med Banedanmarks sikringsanlæg type 1990 (der dog nok lige skal opgraderes først) og flere af Regionsbanernes fjernstyringsanlæg

At Banedanmark bruger alderen på sikringsanlæg som argument handler mere om nødvendigheden af, at der reinvesteres i disse. Ikke at de giver mange fejl. Reinvesteringen får man så "gratis" med i en omlægning til ERTMS


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak