Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotiv's Tendere til Litra P & R, tegninger (Generelt)

af Steff, 16/1 2017, 10:36 (2629 dage siden) @ K 564

Dog havde P 932 stålopbygning på tenderen. Så den fald ved siden af.

Ja, ingen regler uden undtagelser.
Reparationsbogen for nr. 932 anført, at den i 1933 modtager tender fra P nr. 933. Tender PR nr. 904 bliver tilkoblet P nr. 928, efter PR 904 blev udrangeret efter ulykke. Det fremgår dog ikke af DRM, at lokomotivets tender herefter rummer et tons kul og en m3 vand mere.

Nogle af de P II, der efter krigen kom til at gøre tjeneste i 1. distrikt., fik i mere end et tilfælde en ”sjællandsk” P I tender med den forhøjede kulkasse i stålplade, bl.a. nr. 923. Til gengæld fik P 913 ”jysk” P II tender og blev udrangeret med denne.

P 932 bliver i øvrigt lidt overraskende S-rep i København i 1945, 1949 og 1953 og ikke i Aarhus. I den anledning har den modtaget en ”P I” tender. Den blev overført til 1. Dc. i APR 1956.

Tidsangivelsen for øverste billede på jernbanen angivet som ”@ Jbm. DSB P 932, ca. 1950” skal rettelig være ”P 932 med særtog i Esbjerg 1956, foto T. Aunskær.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak