Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud (Generelt)

af Niels Bak, 20/1 2017, 08:45 (2643 dage siden) @ BoergeOf61

Men pointen er egentlig, at de er et supplerende system til lyntog hver time, så der vil stort set ikke være nogen passagerer, der rejser hele strækningen fra Kbh til Lübeck med regionaltoget.

Det kan jeg ikke lige se, ligesom det er uklart, hvor de to timer for hele strækningen kommer fra. Passer de to timer med en topfart på 200 km/t på det meste af strækningen?

Næ det er såmænd bare fordi der er meldt to en halv time ud for Kbh-Hamborg og dermed kan omkring to timer til Lübeck ikke blive helt forkert i hurtigste forbindelse.
At folk tager det hurtigste tog, hvis der er flere togsystemer, som begge kører relativt hyppigt er meget tydeligt i andre forbindelser. For eksempel er lyntoget mellem København og Odense ofte propfyldt mens det standsende intercitytog, som kører kort efter er halvtomt efter Roskilde. Mon ikke passagererne til Hamborg opfører sig på samme måde?

Som denne debat har udviklet sig, er det lyntogene, jeg tvivler på. Nu er udgangspunktet dobbeltdækkervogne, som passer bedst til regionaltog, og modvilje mod, DSB skal køre tog til Hamburg.

Jeg forholder mig kun til, hvad der er meldt ud af muligheder i de forberedende rapporter om Femern. Og det er klart, at er der kun et tog, der stopper hele vejen, så er regionaltogskomfort for dårlig. Men i mit hovede giver det altså ikke ret meget mening ikke at udnytte de milliarder, man har brugt på en opgradering af jernbanen mellem to millionbyer og kun køre tog, der er væsentligt langsommere end det er muligt. Og det er altså også dér, de store mængder af passagerer ligger. Lokaltrafikken mellem Nykøbing på Falster og Burg på Femern bliver nok ret begrænset... Så hvis den kommer med, så bliver det af politiske hensyn, tror jeg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak