Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB har planer om at overdække banegraven ved Vesterport st (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 1/2 2017, 23:01 (2612 dage siden) @ LHJ
redigeret af Morten Flindt Larsen, 1/2 2017, 23:46

Men er Vesterport station fredet eller ej? Hvis der er noget som der bør tages hensyn til er det vel at den lille arkitektonisk fine stationsbygning kan inpasses i et byggeri og ikke det grimme Palads-teater. Det burde faktisk kunne lade sig gøre, hvis politikere mm er opmærksomme.


Vesterport station er ikke fredet, og der er på grund af utallige ombygninger heller ikke meget tilbage af bygningens oprindelige arkitektoniske udtryk tilbage, til at den er bevarings- endsige fredningsværdig. Den er en betonskal med totalt udskiftet indmad. Prøver man at "indpasse" den i et byggeri, er jeg ret sikker på, at resultatet bliver mangefold værre end det mislykkede forsøg på at indpasse Frihavnsstationen i det omkringliggende nybyggeri.


Enig mht. Vesterport - den er forsøgt fredet, men dels modsatte DSB sig på det kraftigste, dels er der, som anført ovenfor, ikke megen substans at frede. Bevares, af eksempelvis Roskilde station er der bestemt heller ikke meget tilbage indvendigt, men her "tæller" historien nok mere. Det er bekymrende, at der i disse år affredes bygninger på stribe, fordi der ikke er passet godt nok på disses indre ...

Mht. Frihavnsstationen er problemet vel ikke "mislykkede forsøg på at indpasse" den, men snarere, at man slet ikke har forsøgt at indpasse den. Den er blot "læsset af" et sted, hvor den forventedes at ville stå mindst muligt i vejen. Resultatet er mildt sag uskønt; de omgivende bygninger skæmmer den kønne og pittoreske lille færgestation - og omvendt misklæder bygningen den samlede bebyggelse. Måske burde nogen erkende fadæsen og lade bygningen forsvinde fra jordens overflade som endnu et bevis på, at gode viljer ikke altid er nok.

Ja, eller dog helst flytte den et andet sted hen på jordens overflade. Helt at lade den forsvinde, er lidt drastisk, når den relativt let kan flyttes til et eller andet "jernbanested" (dog gerne hele bygningen og ikke kun tårnet, som det før er set). Jeg er i øvrigt helt enig i, at der ikke er forsøgt en indpasning, kun en omplacering.

Roskilde stationsbygningen er nu også en hel del større end trappehuset på Vesterport station. I modsætning til Roskilde station var Vesterport station fra starten også et kraftigt beskåret projekt, idet byggeriet oprindeligt skulle have strakt sig langs gade over banegraven, hen imod Paladsteatret. I den aldrig opførte del af bygningen skulle der have været butikker i harmoni med de omkringliggende basarbygninger langs banegraven, hvor senere Hotel Royal opførtes, og basarbygningerne på det gamle banegårdsterræn.

Her er et par oversigt oversigtsfotos med Vesterport station, banegraven og Paladsteatret, hvis man i provinsen ikke er helt med på, hvad sagen drejer sig om, og hvad det egentlig er, som nogle debattører finder er bevaringsværdig god arkitektur og andre synes er "konditorstil". Nederst et billede fra dengang bygningen var flødeskumsfarvet, i de gode gamle dage.

[image]
[image]
[image]
[image]

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak