Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

fremtid for kollektiv trafik-herunder jernbaner?? (Trafikpolitik)

af Lars, 19/2 2017, 22:33 (2621 dage siden) @ Scharfenberg

Skal vi lige tage den én gang til for Kong Hans: De mange ambitiøse investeringer i jernbanen de kommende år gavner både pendlere, forretningsrejsende og fritidsrejsende. Hvis man som togpendler sparer fx blot 2 minutter hver dag hver vej, svarer det til 4 minutter gange 200 arbejdsdage = 800 minutter = 13 timer om året for hver pendler. Hvis der så er fx 20.000 pendlere x 13 timer = 260.000 timers transporttid sparet om året.

Det er muligt Kong Hans kan bruge det regnstykke til noget, men i mine øjne er det tom statistik uden mening.

Det er muligt, at det kan være et problem på korte ture, men på de lange skinner er der reelt intet opnået eller sparet ved en tidsbesparelse på 2 minutter. Jeg har pendlet meget i tidens løb, og der er så store variationer i de enkelte ture, at 2 minutter eller for den sags skyld fem minutter ikke giver noget.

Det forhold, at en masse mennesker kan spare en lillebitte smule tid, betyder jo ikke at den samlede besparelse kan udnyttes til noget. Normal arbejdstid er vel omkring 2.000 timer pr. år. Kan vi så spare 130 medarbejdere væk, hvis toget kører lidt hurtigere?

Det er vist noget, som næppe kan omsættes i praksis.

Det er ikke de to minutter fra eller til, der er afgørende, det er derimod driftssikkerheden, overholdelse af køreplanen og hyppigheden af togene.

Når jeg skal fra Esbjerg til Århus til et møde kl. 10, kan jeg se i køreplanen, at nærmeste tog er inde kl. 10.01. Da mit mødested er ganske tæt på banegården, kunne jeg godt leve med det, hvis toget var rettidigt. Det er det desværre ikke altid, så jeg må tage toget før, og ankommer så 9.01 (hvis det tog så er rettidigt). Spildtiden skyldes atså forsinkelsen og ikke køretiden.

Når jeg skal til København, er det ikke afgørende, om toget klarer turen på 2 timer og 55 minutter eller på 2 timer og 47 min. Det afgørende er, at jeg kommer frem til den tid, der står i køreplanen, så jeg kan planlægge min dag.

Jeg siger ikke, at man ikke skal optimere transporttiden, hvor det er muligt, men større milliardinvesteringer for at finde 10 minutter mellem København og Århus er spild af penge.

--
mvh
Lars
Esbjerg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak