Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august (Generelt)

af andersj, Aalborg, 21/2 2017, 22:39 (2619 dage siden) @ Svend

Sådan som sikringssytemerne og infrastrukturen er nu er det ikke muligt at køre 5 tog i timen mellem Aalborg og Hjørring (2 den ene og 3 den anden vej) samt 2 regional- og 2 fjerntog pr. retning i timen mellem Aalborg og Skørping når der også skal være plads til godstog, materieltog mm.

.
Hvor meget mere kapacitet ville der have været, hvis signalprogrammet havde været "rullet ud" nord for Limfjorden allerede nu? Ved man noget om det i det nordjyske?
Kan man forestille sig, at NT/NJ har været noget optimistiske indtil nu, men er blevet indhentet af virkeligheden?
Vil det gøre det hele meget nemmere, hvis man undlader at køre DSB-tog (IC og Lyn) nord for Aalborg? Det bliver jo alligevel tilfældet, når/hvis elektrificeringen stopper i Aalborg.

Kapaciteten vil så være 5 tog i timen mellem Lindholm og Hjørring (2 i den ene retning og 3 i den anden). Dette kan lade sig gøre ved at køre Hjørring-Brønderslev på 15 minutter så man kan krydse i Hjørring, Brønderslev og Lindholm og det 3. tog i timen kan således krydses i Vrå og Sulsted.
I dag tager det 18 minutter (ifølge køreplanen) at køre fra Hjørring til Brønderslev inkl. 3 minutters ophold i Vrå pga. krydsning. Der blev i 2012 ilagt et sporskifte der er godkendt til 100 km/t i nordenden af Brønderslev så det bliver muligt at accelerer til 100 km/t fra spor 1 i Brønderslev direkte fra perronen og hvis dobbeltsporet bliver lavet syd ud af Hjørring vil det give yderligere buffer. Der vil også blive lavet dobbeltspor nord ud af Lindholm i forbindelse med banen til Aalborg Lufthavn hvilket også giver en buffer til de 15 minutters køretid mellem Brønderslev og Lindholm. Desuden er Desiro og Lint hurtigere i acceleration, nedbremsning og passagerudveksling end IC3 og IC4.

Det er en forholdsvis stram plan men med driftsikkert velvedligeholdt materiel og et forhåbentligt stabilt sikringsanlæg kan det godt lade sig gøre.

En af betingelserne for at Nordjyske Jernbaner kunne overtage var at der fortsat ville være direkte tog fra Vendsyssel til Aarhus og København. At de så nok på længere sigt forsvinder må man jo tage til den tid. Der går trods alt et par år endnu inden det sidste IC3 togsæt udrangeres.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak