Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slid på IC3/MF (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen, 25/2 2017, 07:25 (2610 dage siden) @ Frank Poulsen

Ikke helt forkert.
Sad lige og morede mig lidt med DSB regnskaber - for der kan ufatteligt meget findes.
For de grundige er linket her:
DSBs regnskaber

For de dovne tager vi to hurtige screendumps fra 2016 helårs-regnskabet.
[image]

[image]

Næsten uanset hvad, så bryder stort set alle litra oftere ned (IC4 holder vi lige udenfor da den ferieflirt stadig er at betragte som en uvorn horeunge).
Omkring "hændelser" så er der den lille fælde, at opgørelsesmetoden ændres i 2015 hvorimod et "nedbrud" stadig er et "nedbrud".
Men uanset hvad, så falder driftsstabiliteten af IC3 fra 2012 og frem (gad ikke lige finde ældre tal her til morgen).
Det "sjove" er jo at rigtig mange litra falder samtidig - og det i en periode hvor IC4s problemer har været velkendte og synlige for selv de blinde.
Mit bedste bud er, at temmelig meget har været sat ind på, at holde IC4 bare nogenlunde kørende og det har gået ud over de øvrige litra.

Yep - IC3 fik nye motorer i ca. 2005-2008. Da var de ca. 10-15 år gamle og de første par år i drift var ikke nær så intensive grundet færgerne på Storebælt.
Ergo, motorerne er ved at være modne til fornyelse NU - der er jo igen gået ca. 10 år i en ret intensiv drift. Mig bekendt er der ikke udmeldt nogle planer om motorskift. At bremseprøven i dag er nemmere end tidligere kan skyldes software-ændringer. Grundlæggende er der ikke byttet noget i togets styresystem og med dagens krav til dokumentation i forbindelse med sådan en ombygning (den vurderes jo nok som signifikant af myndighederne), så tvivler jeg på at det sker. Ergo, forvent flere fald i IC3s driftssikkerhed når styresystemet begynder at fejle pga. alder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak