Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slid på IC3/MF (Jernbanen i dag)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/2 2017, 09:54 (2614 dage siden) @ ulca

Og efterhånden af produktionen af GTO og dele dertil ophørt, hvorfor det vil kræve en udskiftning til IGBT hvilket formentlig vil kræve at der udvikles en gateway (en gateway kan bedst beskrives som en art tolk) mellem ERs styring og styringen af de nye IGBT. Såeh, hvis DSB ikke har planer at anvende ER efter f.eks. 2023 (hvor de trods alt vil være op til 30 år gamle), så er spørgsmålet om udgiften til udviklingen af en gateway kan forsvares i forhold til udbyttet heraf (øget pålidelighed og større tilgængelighed af reservedele).

Det var et af mine første forsøg på at sælge noget til DSB, da jeg skiftede til Bombardier i efteråret 2013: Teknisk opgradering af ER fra GTO til IGBT m.m. Projektet var reelt en udløber at projekterne for SJ X2000 og SBBs Re 460 lokomotiver (projekter som Bombardier iøvrigt ikke vandt). Energibesparelsen ville medføre en tilbagebetalingstid på 3-5 år afhængigt af km-produktionen. Forsøget blev skudt endegyldigt ned i 2015 med ordene: "ER-togene kører godt, så dem skal der ikke pilles ved" :-)

Nu giver det mere mening, at se at få nogle nye tog - der i nuværende leje forventes indsat af DSB fra 2024, hvor de skal erstatte IC4, så ER-togene bliver nok på skinnerne de næste ti-års tid.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak