Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HForårskaos i Ringsted? (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 2/3 2017, 20:29 (2609 dage siden) @ Frank Poulsen

Men jeg undres så over at tog fra Kalundborg aflyses, det må dog være muligt at køre til f.eks. Roskilde. Må være irriterende for rejsende lokalt på Nordvestbanen.

Ja, strækningen Holbæk - Kalundborg er en sidebane, så det har du ret i. Det virker underligt. Togene her burde køre i lukkede løb og drives som Odsherredsbanen og Tølløsebanen, så de lokale rejsende ikke generes af ændringer udenfor lokalområdet. Men det kommer nok også.

Jeg giver dig helt ret i den pointe! DSB er ikke gode nok til at have planer klar for personale og materiel til at køre del-løb ude i provinsen. Man kan afkorte ringstedtog til Borup eller Roskilde, hvis der er problemer længere ude. Men er problemerne fra Høje Tåstrup og ind, så bliver det helt aflyst... Som man per automatik tror at alle skal til København...

Det er din udlægning, at "man tror", at alle skal til København. Ude i den virkelige verden ved man, i modsætning til hvad du åbenbart ved, at langt den overvejende del af de rejsende i provinsen rent faktisk skal til København, og det er agerer man som transportselskab naturligvis på. Det manglede da bare, at man ikke først og fremmest skulle prioritere hoved-rejsestrømmene, hvor der er flest rejsende. Holder DSB op med at gøre dette, for i stedet at "køre del-løb ude i provinsen", så vil politikerne på Christiansborg og i de befolkningsmæssigt store kommuner straks "retlede" DSB. Heldigvis bliver der fra politisk side som regel sat en stopper for forsøg på målrettet at genere de store rejsestrømme ved at give dem forlænget transporttid; det så vi senest omkring betalingsringen ved København, hvor der var politikere, der direkte gik efter at skabe markante forringelser for den ikke så formuende del pendlerne og tvinge dem over i tog og bus for at skabe bedre plads på vejene for de rige (aka de pågældende politikeres vælgere). Din indsigt i DSB's personalerådighed og medarbejdernes dygtighed og effektivitet er i øvrigt forbløffende. Du vil kunne drive det langt som leder i DSB.

Og ja der skal selvfølgelig være nogle stammer derude. Men det er mere at man har planer klar for udtynding af tog osv. Så bør man også have planer klar for alternative kørsler blandt provinsbyer i et vidst omfang... Især når det er muligt at vide flere timer før morgentrafikken starter... Men igen tror jeg man hele tiden fokuserer på til og fra København.

Nej, "man", dvs. også den politiske ledelse af den kollektive trafik, fokuserer på pendlere i provinsområderne, der skal til og fra København. Man fokuserer på den primære kundemasse. Det er de færreste normale virksomheder, der nedprioriterer sine største kundegrupper på bekostning af de små. Men som storkøbenhavner vil jeg da subjektivt gerne give dig helt ret. Der er alt for mange provinsbønder, der strømmer herind til hovedstaden både med tog og bil. De tager vores jobs, sviner vores miljø og fylder op i transportmidlerne. De burde holde sig til at rejse mellem Næstved, Slagelse og Kalundborg, hvor der er masser af plads, lys og luft.

Alle tog på Sjælland har jo også den køreretning (undtagen privatbaner og Lille syd). Alle linjer peger den vej. Jeg synes jo stadig at der burde køre et regionaltog Nykøbing Falster - Næstved - Slagelse (gerne med nogle få km sløjfe vest for Ringsted) og så til Kalundborg.

Hvilke analyser og rapporter kan du henvise til underbygger, at der er noget som helst behov for en sådan kørsel? Togene kører i dag i den retning, hvor der er mest behov for dem, og de er oven i købet fyldt op med passagerer ja ofte overfyldte. Kan du ikke lide at folk bruger den kollektive trafik optimalt, eller vil du bare have andre mennesker til at betale mere i skat til sporsløjfer og nye banestrækninger uden det nødvendige passagerunderlag?

Og på nogle alternative "ringbaner" på Sjælland. Der ville kunne spares SÅ meget rejsetid!

Nej, det vil der ikke. Der vil kunne spare rejsetid for forholdsvis få mennekser, og det er bestemt ikke "SÅ meget rejsetid". Det er meget lidt rejsetid. Det er de store rejsestrømmes, dvs. mange tusinde menneskers totale rejsetidsbesparelser, der tæller i regnestykket, de rejsestrømme som står og tipper for at komme mellem Næstved - Slagelse og Kalundborg, men som i øvrigt kan spare mest rejsetid ved fortsat at tage bilen. Det gør de naturligvis, endda uden motorvej, for de fleste af dem er jo trods alt rimeligt vakse og fornuftige (selv om de som nævnt er til gene her i København).

Og prisen hvis man sammenligned med Billundbanen for at etablere enkeltspor fra Høng til Kalundborg burde kunne laves for 1 milliard ligeså som til Billund. Og så lidt til sløjfen vest for Ringsted. Så kunne man køre Næstved Kalundborg for den halve tid af med bus i dag... Og prisen er væsentlig billigere end det vil være at bygge motorvej Næstved - Slagelse - Kalundborg.

Det forekommer mig ikke særlig klogt at bruge en sammenligning mellem en lokal udørk som Høng og en stor international lufthavn som Billund i sin argumentation. Ligeledes har beboerne i Næstved; Slagelse og omegn næppe heller noget kæmpestort udækket behov for at kunne komme til Kalundborg og vice versa, især ikke når du vil fratage dem deres bil og pålægge dem en væsentlig længere transporttid med tog. Jeg kan heller ikke se det smarte i at bygge en sløjfe vest for Ringsted og nye banestrækninger for milliarder alene af hensyn til nogle få buspassagerer. Der er rent faktisk togafhængige mennesker på Sydsjælland, der har brug for at komme til og fra Ringsted station og folk i Ringsted, der har brug for at stationen ligger nær byen. Hvorfor må de ikke komme med dine nye tog?


Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak