Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HForårskaos i Ringsted? (Generelt)

af Frank Poulsen, 2/3 2017, 21:32 (2604 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for mange konstruktive svar på mine umiddelbare tanker. Jeg skal prøve at modsvare efter bedste evne :) Jeg indrømmer dog gerne at jeg ikke tænker traditionelt i forhold til investeringer og økonomiske analyser. Men den del ser jeg kun som en fordel ;)

Men jeg undres så over at tog fra Kalundborg aflyses, det må dog være muligt at køre til f.eks. Roskilde. Må være irriterende for rejsende lokalt på Nordvestbanen.


Ja, strækningen Holbæk - Kalundborg er en sidebane, så det har du ret i. Det virker underligt. Togene her burde køre i lukkede løb og drives som Odsherredsbanen og Tølløsebanen, så de lokale rejsende ikke generes af ændringer udenfor lokalområdet. Men det kommer nok også.

Jeg giver dig helt ret i den pointe! DSB er ikke gode nok til at have planer klar for personale og materiel til at køre del-løb ude i provinsen. Man kan afkorte ringstedtog til Borup eller Roskilde, hvis der er problemer længere ude. Men er problemerne fra Høje Tåstrup og ind, så bliver det helt aflyst... Som man per automatik tror at alle skal til København...


Det er din udlægning, at "man tror", at alle skal til København. Ude i den virkelige verden ved man, i modsætning til hvad du åbenbart ved, at langt den overvejende del af de rejsende i provinsen rent faktisk skal til København, og det er agerer man som transportselskab naturligvis på. Det manglede da bare, at man ikke først og fremmest skulle prioritere hoved-rejsestrømmene, hvor der er flest rejsende. Holder DSB op med at gøre dette, for i stedet at "køre del-løb ude i provinsen", så vil politikerne på Christiansborg og i de befolkningsmæssigt store kommuner straks "retlede" DSB. Heldigvis bliver der fra politisk side som regel sat en stopper for forsøg på målrettet at genere de store rejsestrømme ved at give dem forlænget transporttid; det så vi senest omkring betalingsringen ved København, hvor der var politikere, der direkte gik efter at skabe markante forringelser for den ikke så formuende del pendlerne og tvinge dem over i tog og bus for at skabe bedre plads på vejene for de rige (aka de pågældende politikeres vælgere). Din indsigt i DSB's personalerådighed og medarbejdernes dygtighed og effektivitet er i øvrigt forbløffende. Du vil kunne drive det langt som leder i DSB.

Jeg er da ikke enig i at Holbæk - Kalundborg burde være et lukket løb! Jeg tror også du overdriver lidt det med jeg siger man fokuserer kun på dem der skal til København. Jeg benægter jo slet ikke at langt størsteparten skal denne vej! Og i hverdagen skal de fleste tog da også køre den vej. Det jeg i denne situation argumenterer imod er at man i "nødsituationer" ikke kan bevare lidt af pladsen ude på den strækning og lade de tog fra Kalundborg og Holbæk vende i Roskilde eller Høje Tåstrup, eller har planer liggende klar for hvordan de kan køre, hvis man er nødt til at tage dem ud af drift. Det vil jo rent faktisk udover at hjælpe de lokale rejsende OGSÅ hjælpe dem der skal hele vejen til København fordi de i Roskilde og Høje Tåstrup får bedre mulighed for at skifte til nogle af de få tog der så kører til København, fra Høje Tåstrup også S-togene jo. Det er jo ikke fordi jeg siger at de i den faste køreplan skulle køre Kalundborg - Roskilde. Men ved "planlagt uorden" have nogle muligheder for det. Men ja, det er nok DSB der ikke har nok personale til at kunne håndtere dem at rejse til Høje Tåstrup/Roskilde og skifte der. Og nej jeg har ikke indsigt i DSB´s personalerådighed. Men det virker bare mange gange som om man tager den nemme løsning og så aflyser man bare hele vejen.

Og ja der skal selvfølgelig være nogle stammer derude. Men det er mere at man har planer klar for udtynding af tog osv. Så bør man også have planer klar for alternative kørsler blandt provinsbyer i et vidst omfang... Især når det er muligt at vide flere timer før morgentrafikken starter... Men igen tror jeg man hele tiden fokuserer på til og fra København.

Nej, "man", dvs. også den politiske ledelse af den kollektive trafik, fokuserer på pendlere i provinsområderne, der skal til og fra København. Man fokuserer på den primære kundemasse. Det er de færreste normale virksomheder, der nedprioriterer sine største kundegrupper på bekostning af de små. Men som storkøbenhavner vil jeg da subjektivt gerne give dig helt ret. Der er alt for mange provinsbønder, der strømmer herind til hovedstaden både med tog og bil. De tager vores jobs, sviner vores miljø og fylder op i transportmidlerne. De burde holde sig til at rejse mellem Næstved, Slagelse og Kalundborg, hvor der er masser af plads, lys og luft.

Alle tog på Sjælland har jo også den køreretning (undtagen privatbaner og Lille syd). Alle linjer peger den vej. Jeg synes jo stadig at der burde køre et regionaltog Nykøbing Falster - Næstved - Slagelse (gerne med nogle få km sløjfe vest for Ringsted) og så til Kalundborg.


Hvilke analyser og rapporter kan du henvise til underbygger, at der er noget som helst behov for en sådan kørsel? Togene kører i dag i den retning, hvor der er mest behov for dem, og de er oven i købet fyldt op med passagerer ja ofte overfyldte. Kan du ikke lide at folk bruger den kollektive trafik optimalt, eller vil du bare have andre mennesker til at betale mere i skat til sporsløjfer og nye banestrækninger uden det nødvendige passagerunderlag?

Jeg har absolut ingen rapporter der underbygger dette. Som jeg skriver øverst indrømmer jeg gerne jeg ikke tænker traditionelt på rapporter og økonomiske beregninger. Men jeg ved at Novo Nordisk i Kalundborg har knap 3000 medarbejdere og frem mod 2020 udvider fabrikken for 1½ milliard kroner! Der har været snak (uden jeg lige kan finde det nu) om at Novo ville have deres egen togvogn fra København til Kalundborg hvor deres personale om morgenen og eftermiddagen så kunne arbejde på vej til og fra arbejde, for at tiltrække arbejdskraft fra København. Men hvorfor skal det kun være fra øst de mange medarbejdere kommer. Kalundborg ligger i et hjørne, man kan komme fra enten øst eller syd (Slagelse mm.). Jeg siger ikke behovet er der 100% nu, men at man kan medvirke til udviklingen ved at optimere rejseforholdene! Det vil få folk der får job på Novo og nogle andre af Kalundborgs virksomheder til at overveje bosættelser flere forskellige steder, og måske nemmere hvis det kun er den ene i familien der har job der, og den anden et andet sted.

Og så kommer jeg med en i nogle øjnes tåbelig påstand. Men det koster sikkert flere hundrede millioner at lave rapporter og økonomiske beregninger om hvor mange passagerer en sådan jernbane ville betjene. Og går man så 10 år frem, så passer alle de beregninger overhovedet ikke alligevel... Passede beregningerne af Storebælt, af Øresund, af Metroen osv osv osv. Når man regner længere frem... nej... Jeg mener man i stedet bør prøve og se hvad det kan give af udvikling uden at lave store forkromede beregninger... Men det er så indrømmet bare MIN mening hvordan man bør gøre det.

Og på nogle alternative "ringbaner" på Sjælland. Der ville kunne spares SÅ meget rejsetid!


Nej, det vil der ikke. Der vil kunne spare rejsetid for forholdsvis få mennekser, og det er bestemt ikke "SÅ meget rejsetid". Det er meget lidt rejsetid. Det er de store rejsestrømmes, dvs. mange tusinde menneskers totale rejsetidsbesparelser, der tæller i regnestykket, de rejsestrømme som står og tipper for at komme mellem Næstved - Slagelse og Kalundborg, men som i øvrigt kan spare mest rejsetid ved fortsat at tage bilen. Det gør de naturligvis, endda uden motorvej, for de fleste af dem er jo trods alt rimeligt vakse og fornuftige (selv om de som nævnt er til gene her i København).

Bilen tager ifølge krak.dk i dag ca. 35 min fra Slagelse til Kalundborg... Jeg snakker om 20-25 min i tog... Men ja, ofrer man 4-5 milliarder på motorvej, så er bilen nok hurtigere...

Og prisen hvis man sammenligned med Billundbanen for at etablere enkeltspor fra Høng til Kalundborg burde kunne laves for 1 milliard ligeså som til Billund. Og så lidt til sløjfen vest for Ringsted. Så kunne man køre Næstved Kalundborg for den halve tid af med bus i dag... Og prisen er væsentlig billigere end det vil være at bygge motorvej Næstved - Slagelse - Kalundborg.


Det forekommer mig ikke særlig klogt at bruge en sammenligning mellem en lokal udørk som Høng og en stor international lufthavn som Billund i sin argumentation. Ligeledes har beboerne i Næstved; Slagelse og omegn næppe heller noget kæmpestort udækket behov for at kunne komme til Kalundborg og vice versa, især ikke når du vil fratage dem deres bil og pålægge dem en væsentlig længere transporttid med tog. Jeg kan heller ikke se det smarte i at bygge en sløjfe vest for Ringsted og nye banestrækninger for milliarder alene af hensyn til nogle få buspassagerer. Der er rent faktisk togafhængige mennesker på Sydsjælland, der har brug for at komme til og fra Ringsted station og folk i Ringsted, der har brug for at stationen ligger nær byen. Hvorfor må de ikke komme med dine nye tog?

Jeg synes du totalt fordrejer min sammenligning her. Høng er jo bare et stop på vejen og skal selvfølgelig ikke sammenlignes med Billund! Årsagen til sammenligningen er for at få et overblik over anlægsinvesteringen på nogenlunde samme længde enkeltsporet bane. Og så forbinder den jo 2 store byer som ligger forholdsvis nært der i dag har ringe forbindelser. Udover nogle meget store arbejdspladser i Kalundborg.

Sløjfen vest om Ringsted er for det første fordi Ringsted station kapacitetsmæssigt ville have svært ved at håndtere vendinger fra syd mod vest. Derudover tager en vending tid. Jeg er fuldt ud med på at Ringsted - Kalundborg vil kræve et skift i Sorø/Slagelse. Men man får stadig en noget hurtigere forbindelse til Kalundborg fra Ringsted end i dag. Og selvfølgelig skal Ringsted station blive inde i byen, jeg snakker ikke om et stop derude vest for Ringsted jo! Selvfølgelig skal tog syd fra stadig køre til Ringsted! Jeg vil jo ikke fjerne nogle af de tog der kører i dag! Jeg snakker om en NY linje ikke en erstatning... Jeg kan så godt være i tvivl om den skal køre helt fra Nykøbing Falster eller man skulle nøjes med fra Næstved. Det må bero lidt på kapaciteten på Næstved station. Alternativt kunne man jo vende i midtersporet i Lundby. Knap en times kørsel Næstved - Slagelse, og halvtimesdrift. Det giver i min hurtige beregning 6 togsæt i drift af gangen og så ca. ½ times vendetid i begge ender.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Jeg indrømmer mit indlæg måske blev lidt malplaceret fordi jeg blandede tingene sammen omkring delaflysninger i uorden og fremtidsvisioner :)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak