ERTMS+SE-STM eller Svensk ATC (Generelt)
I det seneste nummer af Jernbanen kan man læse:
I Sverige vil det koste mellem 3,5 og 9 millioner SEK at udruste et lokomotiv med ERTMS, mens det kun koster en halv million SEK at udruste et lokomotiv med ATC!
Man må formode at der her er tale om et lokomotiv, der i forvejen hverken har det ene eller det andet, og det den reelle per enhed omkostning.Eller indeholder installationen i virkeligheden meget mere end svarende til ATC + togradio?.
Ja, det lyder godt nok tosset. Måske hænger det til dels sammen med, at svenskerne ligesom os danskere har benyttet ATC (i hver vores version, men alligevel) i 20 - 25 år og at der hermed er tale om en hyldevarer; hvorimod ERTMS vist endnu ikke er nået til version 1 eller 2, og altså reelt ikke videre end prototyper.
Eller kan det være fordi, at der skal udvikles et modul som gør at en enhed (lokomotiv eller togsæt) med ERTMS kan modtage og forstå signaler fra dansk hhv. svensk ATC?
Men, jo, 3,5 - 9 millioner SEK (eller 2,75 - 7,08 millioner DKK) virker lidt voldsomt.