Jernbanen og metro - måske et sidespor (Jernbanen i dag)
Jeg vil lige tillade mig at tage et sidespor i dette emne:
Nogle af de første konkrete planer omkring noget der minder om en metro i København stammer fra 1960erne, hvor DSB arbejdede med et såkaldt "T-bane" projekt, hvor "T" hentyder til tunnel. Man nåede endda så vidt, at 2. generations S-togene var forberedt til at kunne ombygges til kørsel i tunneler (andre end "røret"), hvilket navnlig kan ses at pantografernes montering er sænket i forhold til taget hvilket simpelthen skyldes at det ville betyde at man kunne nøjes med en mindre diameter på tunnelerne; ligeledes var de i den forbindelse mekanisk forberedt (som i at beslag mm. nemt kunne monteres) til at kunne udrustes med sidemonterede strømaftager fra en tredje skinne.
Ligeledes er det værd at bemærke, at linjeføringer for den nuværende metro faktisk blev undersøgt og overvejet flere gange mens man arbejdede med planerne om en "T-bane", som altså skulle integreres med S-banen. Disse arbejdede man med helt op i slutningen af 1980erne hvor man valgte at tunnelbaner i København skulle udskilles i et selvstændigt selskab. De helt præcise årsager kender jeg ikke, men det skyldes vidst blandt andet at de forventede omkostninger forventedes at være så store at man ville have Københavns Kommune med til at finansiere dette projekt, hvilket på daværende tidspunkt ikke var muligt da S-togene endnu ikke var placeret i et datterselskab til DSB.
Disse oplysninger stammer fra bogen omkring S-banens 75 års jubilæum.