Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ERTMS+SE-STM eller Svensk ATC (Generelt)

af Bengt Larsson, 11/3 2017, 21:00 (2574 dage siden) @ esni

I det seneste nummer af Jernbanen kan man læse:

I Sverige vil det koste mellem 3,5 og 9 millioner SEK at udruste et lokomotiv med ERTMS, mens det kun koster en halv million SEK at udruste et lokomotiv med ATC!


Man må formode at der her er tale om et lokomotiv, der i forvejen hverken har det ene eller det andet, og det den reelle per enhed omkostning.

Priserne er såmænd ganske korrekte, og dækker meromkostningen til sikkerhedssystem, hvis du har et tog "uden". Groft sagt vil prisen være 9 mio SEK for "first of class" og derefter 3,5 mio SEK for de efterfølgende. Dertil kommer eventuelle opgraderinger, da ETCS ikke er fremadkompatiblet, og udviklingen næppe stopper med Bl 3.6.0.

Prisen på en halv mio SEK for ATC er baseret på, at typen er godkendt til svensk ATC i forvejen.

Tilsvarende gælder i Danmark, hvor prisen for ETCS også vil være markant højere, end hvis man var fortsat med det (iøvrigt også "pænt dyre") eksisterende ATC system. ("engang" kunne det blive interessant at se, hvor meget ATC systemet egentlig har kostet samlet set - i forhold til hvis man istedet havde valgt den eksisterende tyske eller svenske løsning, men det er en anden diskussion)

Aktuelt leverer Bombardier fem TRAXX AC3 lokomotiver til Railpool, for kørsel i Norge og Sverige (187 400 - 187 404). Her kunne vi have valgt at lade TRAXX AC3 godkende i Sverige og Norge uden ETCS men med svensk ATC (og formentlig solgt flere end de fem vi har solgt her, fordi prisen ville være lavere). Til gengæld ville en senere investering i godkendelse med ETCS være nødvendig, når ETCS udbredes i Sverige og Norge. Valget er blevet, at lokomotiverne leveres med ETCS (og STM boks), så vi undgår dobbelte godkendelser.

Lasse


Mange tak, Lasse. Jeg synes man bliver klogere af dine tålmodige svar!

Det er altså de 3,5 mio SEK (incl. SE-STM?) der skal sammenlignes med 0.5 SEK for ATC. Jeg fornemmer, at denne forskel også gælder nybyggede enheder, der udrustet med ERTMS fra start?

Mit gæt er at forskellen primært skyldes forskellige dokumentationskrav til installationerne, som i mentalt fugleperspektiv på ligne hinanden meget.

Prisforskellen inmellem first-of-class og efterfølgende kan vel kun være udarbejdelse af montagetegnigner, attester, målerapporter og andre dokumenter - ?

Typegodkendes ERTMS udstyr.inden det integreres i rollende materiel? og hvor mange fabrikater er der i praksis at vælge imellem?

Det är hög inflation på ERTMS installationer, medan det är cirka 1 % inflation generellt i Sverige. För ett par tre år sedan läste jag kostnaden 2 miljoner SEK för installation (inkl STM som är integrerad), när tågtypen är godkänd och utprovad för ERTMS. Det har på några år gått upp till 3,5 miljoner. Södra stambanan Malmö-Stockholm ska få ERTMS vid en tidpunkt som numera beräknas till 2023-2027 (år 2013 var det 2017-2021). Då måste många tåg få installation och då kostar det nog runt 5 miljoner.

Ett stort problem som särskilt godsoperatörer pekat på är att godkännandet är tidsbegränsat. När Baseline 3 kommer, måste installationen göras en gång till.

Kostnaden är åtminstone för första exemplar inte så mycket utrustning, utan mer all provning och pappersarbete, som måste utföras av externa experter. Därför kostar det första examplaret av en serie mycket mer än efterföljande. Dessutom kan det examplaret inte användas för passagerare eller gods under flera månader.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/jarnvag/vagledning/godkannande/va...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak