ERTMS+SE-STM eller Svensk ATC (Generelt)
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/jarnvag/vagledning/godkannande/va...
Kostnaden är åtminstone för första exemplar inte så mycket utrustning, utan mer all provning och pappersarbete, som måste utföras av externa experter. Därför kostar det första examplaret av en serie mycket mer än efterföljande. Dessutom kan det examplaret inte användas för passagerare eller gods under flera månader.
Hvorfor er omkostningerne til det større for ETCS end for nationale systemer?
Det är mycket mer säkerhetsbyråkrati för ETCS.I dokumentet som länkas ovanför, så beskrivs processen. Dokumentet är på 45 sidor, men är ändå kortfattat och beskriver inga detaljer.
Process för godkännande av fordon
Steg 1- Initiering
Steg 2- Prov utan bevisad säkerhet - 5 formella steg innan prov får ske
Steg 3- Prov med bevisad säkerhet - 9 formella steg innan prov får ske
Steg 4- Godkännande och erfarenhetsdrift - 12 formella steg innan godkännande
Steg 5-Tillsvidaregodkännande
Steg 6-Godkännande seriefordonNär steg 4 är klar får tåget användas för riktig drift med passagerare eller gods.
Det finns också fem olika järnvägsnät i Sverige ur ERTMS synvinkel: Botniabanan, Ådalsbanan, Haparandabanan, Västerdalsbanan och ATC-banor. När ett tåg blivit godkänt för ett behöver det godkännas för fler om de vill gå på fler. En förenklad process finns för att godkännas på fler järnvägsnät. ERTMS skulle radera gränser har det sagts.
Men hvordan var processen med ATC?
De mange forskellige ERTMS net skyldes vel at det er 2.3.0d med forskellige nationale udvidelser?