Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 15/3 2017, 10:01 (2589 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I f t BaneDanmark er Gedserbanen færdig. Nu skal veteranbaner i Danmark eller i det mindste øst for Storebælt se at finde ud af at gå sammen med foreningen i Gedser om at overtage ansvaret for den strækning, så dt kan køres Veterantog fra Nykøbing Falster og til Gedser.
Det bliver sværere og sværere at køre på de lange skinner og selv nogle af privatbanerne bliver toggangen så hyppig at der ikke bliver plads der heller.
På Falster har man en pæn lang strækning hvor man vil kunne køre nogle ordentlige ture.


Ja, hellere kunne køre nogle ordentlige ture på Gedserbanen end ingen ture overhovedet. :-|

Det er bestemt ikke overraskende, at Banedanmark mener, at Gedserbanen er færdig. De har tilsyneladende hellere ikke interesse i at vedligeholde de første 4 km af banen, som de ellers er forpligtet til. Men uanset om Banedanmark mener, at banen er færdig, så er det fortsat deres opgave at holde strækningen åben i et omfang, der svarer til den interesse, der er for at køre tog på strækningen, så længe der ikke er vedtaget en lov om nedlæggelse af banen.

Jeg vil lige smide et andet forhold på bordet vedr. Gedserbanen. Både Gedser Helhedsplan og i Lokalplan 141, Gedser Havn, er der reserveret et baneareal til etablering af fremtidig sporforbindelse til færgelejet i Gedser. Scandlines har tilmed stillet garanti for baneanvendelse af arealet, såfremt der i fremtiden måtte opstå et behov for en sådan forbindelse.
Denne åbning for jernbanedrift skal naturligvis også fremgå af de langsigtet visioner i kommuneplanen. Ingen ved, hvilke transport og logistikbehov Femern Bælt-projektet medføre. Erfaringerne fra andre store infrastrukturprojekter viser, at det er en god idé at skubbe udviklingen i den rigtige retning allerede før regionerne bindes sammen af ny infrastruktur. Og Guldborgsund Kommune vil ligge centralt placeret i forhold til Femern-byggeriet. Denne placering, vækst og potentiale fremgår imidlertid ikke af strategierne på jernbaneområdet i Kommuneplan 2017-29.

[image]
Udsnit fra Guldborgsund Kommunes lokalplan 141 for Gedser Havn.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak