Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 15/3 2017, 18:49 (2591 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Denne åbning for jernbanedrift skal naturligvis også fremgå af de langsigtet visioner i kommuneplanen. Ingen ved, hvilke transport og logistikbehov Femern Bælt-projektet medføre.


Nej, men de fleste - måske ikke alle - ved dog, at Rødby ligger på Lolland og ikke på Falster.

Og Guldborgsund Kommune vil ligge centralt placeret i forhold til Femern-byggeriet. Denne placering, vækst og potentiale fremgår imidlertid ikke af strategierne på jernbaneområdet i Kommuneplan 2017-29.


Ja, kommunen vil ligge centralt, men Femern-forbindelsen bliver bygget et andet sted i kommunen end Sydfalster, primært på en helt anden ø. Sydfalster er lige så relevant for Femern-forbindelsen som Vålse og omegn.


Med venlig hilsen
M:-)rten

Jeg tænkte nok, at jeg fik rap over fingrene ved at nævne Femern-forbindelsen i denne sammenhæng. Jeg tror, at alle er klar over, at Rødby ligger på Lolland og Gedser på Falster. Jeg har muligvis formuleret mig forkert, men lad den ligge. Jeg kan godt fornemme, at jeg er den eneste i Danmark, der fortsat mener, at det var forkert at indstille driften på Gedserbanen i 2009.
Hvorom alting er vil Rådet for Bæredygtig Trafik og Landsforeningen Danmarks Jernbaner indsende høringssvar vedr. trafikale ændringsforslag som letbane i Nykøbing F., sportilslutning til et nyt, stort erhvervsområde i Nykøbing F. og Gedserbanen mm.

Lad os så se på kommuneplanen for Lolland, hvor Lolland Kommune har planer om en station øst for Rødby på strækningen for Femern-forbindelsen.

For et par uge siden fik jeg en opringning fra Søren Kolstrup, der sidder i Lolland Byråd for Enhedslisten. Jeg kender Søren fra andre sammenhæng end fra den politiske. Han ville debattere, hvordan man trafikalt kunne forbinde strækningen på Lollandsbanen med den nye station: en hurtigbus-rute fra Nakskov eller en letbane fra Maribo ad den tidligere jernbanestrækning Maribo-Rødbyhavn. Letbanen skulle i så fald dreje fra et sted på strækningen og have forbindelse til den nye by, som Lolland Kommune planlægger omkring den nye station.

Hvordan kan man trafikalt forbinde denne station med strækningen på Lollandsbanen, såfremt man ønsker det i kommuneplanen?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak