Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan IC4 mon dette? (Generelt)

af Peter Christensen, 16/3 2017, 20:21 (2569 dage siden) @ Henrik Hansen

Helt enig i at business casen stort set er lavet.
Mener at der var en analyse for ganske få år siden, som viste at blev IC4 erstattet af el-loko og DD-vogne, så kunne besparelsen betale anskaffelsen.....den kan nok støves af og "tilpasses den nye virkelighed". Læs: endnu større besparelser ved andet materiel.

Og ja, der er færre forbindelser på min pendelrute, men jeg oplever ikke IC4 manglen som et problem.
Måske er det et problem i Jylland - men de har biler og motorveje alle sammen, så who cares? Nå, den kan nok indbringe øretæver om Københavneri.....

I min optik ligger problemet et helt andet sted. EU har nogle krav til offentligt forbrug og det er her det kikser.
Nu kunne jeg komme med alskens udfald med visse professioner, som gør tingene svært for sig selv og andre, men det vil jeg udlade. Teknisk og økonomisk giver det mening at give IC4 et los bagud ud i historiens glemsel, men nye materiel skal jo købes og efterhånden temmelig meget.
En løsning er at udlicitere hele møget og lade vinderen stille med nyt materiel. Ja, vinderen skal betales via sin kontrakt, men det er helt fint med EU.
Alternativt, så skal EU ændre regler og det tror jeg sq ikke på at det dysfunktionelle uhyre kan finde ud af i dette årti.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak